Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Kształtowanie umiejętności samodzielnego jedzenia poprzez etap manewrowania łyżką, doprowadzania do ust, nabierania z talerza systemem szufli jest charakterystyczne dla dziecka w wieku
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź "24 miesięcy" jest prawidłowa, ponieważ umiejętność samodzielnego jedzenia, w tym manewrowanie łyżką oraz nabieranie pokarmu z talerza, rozwija się u dzieci w tym wieku. W wieku dwóch lat dzieci zaczynają nabywać zdolności motoryczne pozwalające na efektywne korzystanie z sztućców. W tym okresie zwiększa się ich zdolność do precyzyjnych ruchów ręcznych, co jest niezwykle istotne dla samodzielnego jedzenia. Przykładem może być sytuacja, gdy dziecko potrafi już w miarę samodzielnie nałożyć jedzenie na łyżkę, a następnie doprowadzić ją do ust, co nie tylko wspiera jego umiejętności ruchowe, ale także wpływa na samodzielność oraz rozwój społeczny. Warto również zaznaczyć, że w tym etapie ważne jest, aby rodzice wspierali dzieci w tych próbach, co jest zgodne z praktykami promującymi rozwój kompetencji żywieniowych dzieci. Ponadto, umiejętność ta jest często rozwijana w kontekście edukacji przedszkolnej, gdzie dzieci uczą się od siebie nawzajem oraz nawiązują interakcje podczas posiłków, co również wpływa na ich socjalizację.
Wiek, w którym dzieci zaczynają rozwijać umiejętności samodzielnego jedzenia poprzez manewrowanie łyżką oraz nabieranie pokarmu z talerza, jest kluczowym zagadnieniem w rozwoju motoryki. Odpowiedzi sugerujące wiek 12 lub 36 miesięcy nie uwzględniają typowego postępu rozwoju dziecka. W wieku 12 miesięcy dzieci dopiero zaczynają eksplorować jedzenie i mogą jedynie wypróbowywać produkty stałe, ale ich zdolności manualne są ograniczone, przez co samodzielne jedzenie z użyciem sztućców jest dla nich zbyt dużym wyzwaniem. W wieku 36 miesięcy wiele dzieci jest już na bardziej zaawansowanym etapie rozwoju motorycznego, jednak ich umiejętności w zakresie precyzyjnego manewrowania łyżką są na poziomie, gdzie mogą już wykazywać tendencje do samodzielnego jedzenia, ale nadal potrzebują wsparcia i nie są w stanie robić tego w sposób efektywny. Z tego względu, odpowiedzi te nie oddają charakterystyki rozwoju dzieci w tak kluczowym etapie, jakim jest 24 miesiąc, kiedy to ich zdolności manualne i koordynacyjne są odpowiednie do rozpoczęcia nauki samodzielnego jedzenia. Istotne jest, aby rodzice i opiekunowie byli świadomi tych etapów rozwoju oraz stosowali odpowiednie metody wsparcia, co może znacząco przyczynić się do dalszego rozwoju dziecka w tym zakresie.