Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Jaką metodę wychowawczą najczęściej wykorzystuje się podczas zabaw i zajęć z małymi dziećmi, aby uzyskać pożądane zachowania?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Nagradzanie to całkiem fajny sposób na to, żeby małe dzieci lepiej się uczyły i powtarzały dobre zachowania. Jak dostają pochwały, naklejki albo jakieś małe upominki, to chętniej robią to, co powinny. Właściwie to cała ta metoda bazuje na teorii behawioralnej, która mówi, że jeśli coś przynosi radość, to istnieje większe prawdopodobieństwo, że znowu to zrobimy. Na przykład, dzieci mogą dostawać nagrody za dobre wyniki w nauce, za to, że pomagają innym czy po prostu za przestrzeganie zasad. To, co naprawdę mi się podoba w nagradzaniu, to to, że nie tylko motywuje dzieci, ale także tworzy fajną atmosferę między nimi a dorosłymi. W przedszkolach i szkołach to się naprawdę sprawdza i pokazuje, jak ważne jest pozytywne podejście do wychowania, co potwierdzają różne organizacje. Trzeba jednak uważać, bo nagrody powinny być odpowiednie i nie można przesadzić, żeby dzieci nie stały się za bardzo uzależnione od pochwał. To oczywiście wymaga trochę wprawy i wkomponowania tego w szerszy program wychowawczy.
Karanie, perswadowanie i różne dyskusje to takie metody, które mogą się sprawdzić w niektórych sytuacjach, ale nie są najlepsze, jeśli chodzi o małe dzieci. Karanie może na początku wyglądać na skuteczne, ale często kończy się oporem i frustracją u dziecka, co może naprawdę źle wpłynąć na jego emocje i relacje z innymi. Często dzieci nie dostają też informacji, dlaczego coś, co zrobiły, było niewłaściwe, a to jest super ważne w ich rozwoju. Perswadowanie i dyskutowanie są jeszcze trudniejsze, bo wymagają od dzieci umiejętności myślenia, które nie zawsze są jeszcze rozwinięte. Maluchy mogą mieć problemy ze zrozumieniem skomplikowanych argumentów, co czyni te metody niezbyt efektywnymi. Wychowywanie przez nagradzanie jest korzystniejsze, bo wspiera zdrowy rozwój psychiczny i emocjonalny dziecka, a to potwierdzają różne badania. Korzystanie z pozytywnego wzmocnienia jako głównej metody wychowawczej może zdecydowanie poprawić proces nauki i poczucie własnej wartości u dzieci, co jest kluczowe na tym etapie ich rozwoju.