Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Która reakcja związana z rozwojem analizatora wzroku zaczyna pojawiać się u prawidłowo rozwijającego się dwumiesięcznego niemowlęcia?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wodzenie wzrokiem za przesuwaną przed oczyma kolorową zabawką jest kluczowym etapem w rozwoju analizatora wzroku u dwumiesięcznego niemowlęcia. W tym wieku dzieci zaczynają rozwijać zdolność do skupiania wzroku i podążania za ruchomymi obiektami, co jest oznaką ich rosnącej koordynacji wzrokowo-ruchowej. Ta umiejętność jest fundamentem dla późniejszych zdolności percepcyjnych, takich jak śledzenie ruchu, rozpoznawanie kształtów i kolorów. Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy jest wykorzystanie kolorowych zabawek lub karuzel nad łóżeczkiem niemowlęcia, które przyciągają uwagę dziecka i stymulują jego rozwój wzrokowy. Standardy dotyczące rozwoju sensorycznego dzieci podkreślają znaczenie bodźców wizualnych, dlatego wczesne wspieranie tych umiejętności jest kluczowe dla prawidłowego rozwoju psychomotorycznego. Dzieci, które mają możliwość interakcji z ruchomymi obiektami, mogą lepiej rozwijać swoje umiejętności społeczne i komunikacyjne w późniejszym etapie życia.
Każda z pozostałych odpowiedzi opiera się na błędnych założeniach dotyczących rozwoju wzroku u niemowląt. Przyciąganie przedmiotu, który znajduje się poza zasięgiem wzroku, nie jest typową reakcją u dwumiesięcznego dziecka, które jeszcze nie rozwinęło pełnej zdolności do przewidywania ruchu obiektów ani umiejętności głębszego rozumienia przestrzeni. W tym wieku niemowlęta są bardziej skoncentrowane na obiektach, które są w ich bezpośrednim zasięgu. Oglądanie małych przedmiotów położonych w zasięgu wzroku oraz spoglądanie za przedmiotem, który upadł na podłogę, to także umiejętności, które rozwijają się później, gdy dziecko ma już bardziej wyrafinowaną zdolność do analizy i przetwarzania informacji wizualnych. W rzeczywistości, niemowlęta na tym etapie są bardziej zainteresowane obiektami, które mogą dostrzegać i które są dla nich atrakcyjne wizualnie. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że niemowlęta mogą aktywnie rozumieć i przewidywać ruchy obiektów, co wymaga wyższych procesów kognitywnych, które zaczynają się rozwijać w późniejszym wieku. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla wspierania prawidłowego rozwoju sensorycznego dzieci.