Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Która sfera rozwojowa u 3-letniego dziecka jest najbardziej stymulowana podczas wyklejania plasteliną konkretnego szablonu?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wybór odpowiedzi 'motoryka mała' jest poprawny, ponieważ wyklejanie plasteliną konkretnego szablonu angażuje przede wszystkim zdolności manualne dziecka. Motoryka mała odnosi się do precyzyjnych ruchów rąk i palców, które są istotne w tego rodzaju aktywności. Dzieci w wieku 3 lat rozwijają swoje umiejętności manualne poprzez takie czynności jak ugniatanie, formowanie i precyzyjne umieszczanie elementów plasteliny na szablonach. Przykładowo, gdy dziecko formuje różne kształty, uczy się koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz kontroli siły nacisku, co jest kluczowe dla dalszego rozwoju zdolności manualnych. Dobre praktyki w edukacji wczesnoszkolnej zalecają wprowadzenie różnorodnych zadań aktywizujących, które rozwijają motorykę małą, aby wspierać rozwój sensoryczny i kreatywność. Aktywności takie, jak wyklejanie, są nie tylko przyjemne, ale również wspierają rozwój umiejętności ważnych w codziennym życiu, takich jak pisanie czy rysowanie.
Wybór odpowiedzi na temat motoryki dużej jest błędny, ponieważ ta sfera odnosi się do większych ruchów ciała, takich jak bieganie, skakanie czy wspinanie się. W kontekście wyklejania plasteliną, dzieci wykorzystują głównie małe ruchy rąk i palców, co nie angażuje motoryki dużej, stąd ta odpowiedź nie oddaje rzeczywistej natury wykonywanej czynności. Odpowiedź wskazująca na wyobraźnię także mija się z celem, mimo że wyklejanie może stymulować kreatywność dziecka. Głównym celem tej aktywności jest rozwijanie zdolności manualnych, a nie tylko twórczego myślenia. Podobnie, wybór odpowiedzi odnoszącej się do pamięci jest nietrafiony, ponieważ proces wyklejania nie wymaga przypominania sobie informacji w tradycyjnym sensie. Dziecko podczas wyklejania nie angażuje pamięci w sposób, który mógłby wpływać na jego zdolności do zapamiętywania faktów czy informacji. Kluczowym błędem myślowym jest mylenie różnych rodzajów aktywności z ich wpływem na rozwój. Właściwe zrozumienie, które umiejętności są stymulowane podczas konkretnych zadań, jest kluczowe dla efektywnego wspierania rozwoju dziecka.