Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Którą sferę rozwojową stymuluje opiekunka, podczas wykonywania z dziećmi upominków z materiałów plastycznych z okazji Dnia Matki?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wybór motoryki małej jako poprawnej odpowiedzi jest uzasadniony, ponieważ wykonywanie upominków z materiałów plastycznych z dziećmi wymaga precyzyjnych ruchów rąk i palców, co jest kluczowym elementem rozwoju motoryki małej. Motoryka mała odnosi się do umiejętności związanych z posługiwaniem się małymi mięśniami, co jest niezbędne w takich czynnościach jak cięcie, klejenie czy malowanie. Przykładem może być wycinanie papierowych serduszek czy przyklejanie ozdób do laurki, gdzie dzieci rozwijają swoją zdolność manualną i koordynację oko-ręka. Dobre praktyki w pracy z dziećmi sugerują, że angażowanie ich w takie działania nie tylko wspiera rozwój fizyczny, ale także stymuluje kreatywność i zdolności poznawcze, co jest zgodne z zasadami edukacji wczesnoszkolnej. Ponadto, zajęcia tego typu sprzyjają budowaniu więzi emocjonalnych między dziećmi a ich opiekunami, co jest istotnym aspektem ich rozwoju społecznego.
Próba przypisania stymulacji percepcji słuchowej do procesu tworzenia upominków z materiałów plastycznych jest nieadekwatna, ponieważ ta sfera rozwojowa koncentruje się na zdolności odbierania i interpretowania dźwięków. W kontekście omawianego pytania nie ma istotnych działań związanych z percepcją słuchową. Uczestnictwo w zajęciach artystycznych, takich jak tworzenie laurki, nie wymaga dostrzegania niuansów dźwięków, a raczej wiąże się z działaniami manualnymi. Z kolei odniesienie do motoryki dużej, która obejmuje większe ruchy ciała, również jest mylące. Chociaż niektóre działania mogą wymagać dużych ruchów, to w przypadku aktywności artystycznych kluczowe są umiejętności precyzyjne, typowe dla motoryki małej. Kinestetyka, jako odniesienie do ruchu i aktywności fizycznej, jest ogólnym pojęciem, które nie oddaje specyfiki rozwoju umiejętności manualnych, które są najważniejsze w kontekście tworzenia upominków. W związku z tym, przy podejmowaniu decyzji o wyborze odpowiedzi, istotne jest zrozumienie, jakie konkretne umiejętności są rozwijane w danym kontekście oraz jakie są ich związki z praktycznymi działaniami w edukacji dzieci.