Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Która z technik plastycznych będzie najodpowiedniejsza w pracy z maluchami w drugiej części drugiego roku życia?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Kolorowanie kredkami to naprawdę świetna technika dla maluchów w II półroczu drugiego roku życia. Chodzi o to, że pomaga im w rozwijaniu małej motoryki oraz koordynacji. W tym wieku dzieci zaczynają bawić się różnymi materiałami i technikami, a kredki dają im możliwość wyrażenia siebie w łatwy sposób. Jak dziecko trzyma kredkę, ćwiczy chwyt i kontrolę, co wpływa na silniejsze mięśnie rąk. Poza tym kolorowanie uczy ich rozpoznawać kolory i kształty, co jest super ważne na tym etapie ich rozwoju. Można to także połączyć z innymi aktywnościami, jak nazywanie kolorów, co wspiera rozwój językowy. Nauczyciele i rodzice mogą też zachęcać dzieci do używania różnych kolorów czy kolorowania obrazków z ulubionymi postaciami, co na pewno zwiększy ich zaangażowanie. W praktyce w przedszkolach widać, że dzieci się cieszą i są bardziej zainteresowane, gdy mogą twórczo się wyrażać poprzez kolorowanie.
Wydzieranie kształtów, malowanie pędzelkiem czy wycinanie nożyczkami to niby ciekawe techniki plastyczne, ale w przypadku maluchów w II półroczu drugiego roku życia, to raczej nie jest to najlepszy wybór. Wydzieranie wymaga dość dobrej koordynacji, a dzieci w tym wieku często jeszcze jej nie mają. Może to być dla nich frustrujące, a takie złe doświadczenia nie są fajne. Malowanie pędzelkiem też wymaga większej precyzji, co dla takich maluchów bywa wyzwaniem. Często nie potrafią jeszcze posługiwać się pędzlem tak, żeby było to swobodne malowanie. Wycinanie nożyczkami to kolejne trudne zadanie, bo potrzebna jest już rozwinięta motoryka i wprawa w manipulowaniu narzędziem, co może być niebezpieczne. Wprowadzanie tych technik bez wcześniejszego przygotowania może zniechęcać dzieci i obniżać ich chęci do pracy plastycznej. Dlatego ważne jest, żeby wczesna edukacja plastyczna była dostosowana do możliwości dzieci, co znaczy, że trzeba wybierać techniki, które naprawdę wspierają ich rozwój.