Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Jaką technikę plastyczną powinno się zastosować w pracy z dzieckiem, które prawidłowo rozwija się w drugiej połowie 3. roku życia?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wycinanie to naprawdę super technika plastyczna, która pomaga dzieciakom rozwijać zarówno sprawność manualną, jak i różne zdolności poznawcze, szczególnie w drugiej połowie trzeciego roku życia. W tym czasie maluchy stają się bardziej zwinne w operowaniu rączkami, co świetnie sprawdza się przy nauce precyzyjnych ruchów, takich jak wycinanie. Dzięki tej technice mają okazję poznawać różne kształty i formy, co pobudza ich wyobraźnię oraz rozwija talenty artystyczne. Na przykład, mogą wycinać różne kształty z kolorowego papieru, co nie tylko ćwiczy ich zdolności manualne, ale też pomaga im uczyć się rozpoznawania kolorów i kształtów. Wprowadzenie wycinania do zajęć plastycznych to zgodne z tym, co mówi się o edukacji wczesnoszkolnej, gdzie podkreśla się znaczenie aktywności manualnych w rozwoju dziecka. No i oczywiście wycinanie wspiera też koordynację wzrokowo-ruchową, a kiedy dzieci pracują razem, to dodatkowo rozwija ich umiejętności społeczne, bo dzielą się narzędziami i materiałami.
Oczywiście, rysowanie, lepienie czy wydzieranie to też fajne techniki plastyczne, ale nie są one idealne jak wycinanie, jeśli chodzi o rozwój dzieci w drugiej połowie trzeciego roku życia. Rysowanie jest super do wyrażania emocji i pomysłów, ale nie angażuje tak bardzo zdolności manualnych, które są kluczowe na tym etapie. Fajnie jest rysować, ale dzieciaki przy tym nie rozwijają umiejętności cięcia i manipulacji, które są mega ważne później. Lepienie z plasteliny też daje pole do popisu kreatywności, ale głównie zajmuje się formowaniem i modelowaniem, a nie wycinaniem, które wspiera rozwój koordynacji ręka-oko. Wydzieranie, mimo że może być interesujące, nie daje tyle szansy do nauki precyzyjnych ruchów i pracy z narzędziami. Każda z tych technik ma swoje miejsce w edukacji artystycznej, ale nie odpowiadają tak na potrzeby rozwojowe dzieci w zakresie umiejętności manualnych i artystycznych, które są najważniejsze w tym okresie. Ważne, żeby dobierać odpowiednie techniki plastyczne w zależności od etapu rozwoju dziecka i jego indywidualnych potrzeb, co jest kluczowe w kontekście standardów edukacji wczesnoszkolnej.