Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Którą zabawę manipulacyjną kształtującą umiejętność nawlekania, powinna zaproponować opiekunka dzieciom w drugiej połowie trzeciego roku życia?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Dwustronne sznurowanie drewnianego bucika to doskonała zabawa manipulacyjna, która rozwija zdolności motoryczne oraz koordynację wzrokowo-ruchową dzieci w wieku trzech lat. W tym okresie życia maluchy zaczynają kształtować umiejętności związane z precyzyjnymi ruchami rąk, a sznurowanie wymaga zarówno skupienia, jak i koordynacji. Poprzez sznurowanie bucika dzieci uczą się nie tylko techniki nawlekania, ale także rozwijają zdolności poznawcze, takie jak rozwiązywanie problemów i planowanie działań. Warto zauważyć, że takie aktywności są zgodne z zasadami pedagogiki Montessori, która kładzie duży nacisk na rozwój samodzielności i umiejętności praktycznych. Przykładowe zastosowanie tej zabawy może obejmować organizowanie sesji, podczas których dzieci będą mogły ćwiczyć nawlekanie na różnych poziomach trudności, co dodatkowo wzbogaci ich doświadczenie edukacyjne.
Wybór innych zabaw, takich jak budowanie wieży z foremek, układanie piramidki PIKO czy nawlekanie nitki na igłę, może wydawać się atrakcyjny, jednak nie są one tak skuteczne w rozwijaniu umiejętności nawlekania, które są kluczowe w tym wieku. Budowanie wieży z foremek polega na układaniu klocków, co rozwija umiejętności motoryczne, ale nie angażuje w sposób porównywalny z sznurowaniem. Układanie piramidki PIKO, chociaż również wspiera rozwój koordynacji, koncentruje się bardziej na percepcji wzrokowej i logicznym myśleniu, a nie na precyzyjnym ruchu rąk. Nawlekanie nitki na igłę, mimo że jest również związane z umiejętnościami manipulacyjnymi, może być zbyt skomplikowane dla dzieci w wieku trzech lat, które mogą mieć trudności z uchwyceniem igły oraz z precyzyjnym przewlekaniem nitki. Tego typu zadania mogą prowadzić do frustracji i zniechęcenia, zamiast sprzyjać pozytywnemu rozwojowi umiejętności manualnych. Dlatego ważne jest, aby dobierać zabawy manipulacyjne odpowiednio do wieku i poziomu rozwoju dzieci, stawiając na aktywności, które są dostosowane do ich aktualnych możliwości.