Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Którą zabawę należy zastosować w celu kształtowania u dziecka chwytu szczypcowego?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Zbieranie z talerzyka okruszków chleba to doskonała zabawa wspierająca rozwój chwytu szczypcowego u dzieci. Ten rodzaj chwytu, który angażuje kciuk oraz palec wskazujący, jest kluczowy dla wielu późniejszych umiejętności manualnych, takich jak pisanie czy precyzyjne manipulowanie przedmiotami. W trakcie zabawy dziecko koncentruje się na precyzyjnym uchwyceniu małych okruszków, co wymaga od niego nie tylko koordynacji ruchowej, ale również rozwija zdolności sensoryczne. Warto zauważyć, że zgodnie z teoriami rozwoju psychomotorycznego, takie zabawy są zgodne z zaleceniami specjalistów z zakresu pedagogiki i terapii zajęciowej. Aby zwiększyć efektywność tej aktywności, można urozmaicić ją poprzez użycie różnych materiałów o odmiennych teksturach, co dodatkowo stymuluje zmysły dotyku i wzroku, a także może być okazją do nauki o zdrowym odżywianiu, przy okazji wyjaśniając dziecku, dlaczego warto dbać o porządek.
Budowanie i burzenie wieży z drewnianych klocków, dobieranie nakrętki do butelki oraz otwieranie i zamykanie pudełka, mimo że są to również aktywności stymulujące rozwój manualny, nie są tak efektywne w kontekście kształtowania chwytu szczypcowego. W przypadku budowania wieży z klocków, dziecko przede wszystkim angażuje większe grupy mięśniowe, co sprzyja rozwijaniu ogólnej motoryki, ale nie koncentruje się na precyzyjnym uchwycie wymaganym do chwytu szczypcowego. Celem tej aktywności jest bardziej rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz umiejętności planowania przestrzennego niż doskonalenie techniki chwytu. Dobieranie nakrętki do butelki również nie angażuje w takim stopniu palców, jak to ma miejsce w przypadku zbierania okruszków, ponieważ zadanie to można wykonać również z użyciem całej dłoni, co nie pozwala na aktywne ćwiczenie chwytu szczypcowego. Otwieranie i zamykanie pudełka, choć rozwija zdolności manualne, nie stawia wystarczających wymagań w zakresie precyzji chwytu, ponieważ czynność ta często wiąże się z używaniem całej dłoni, co nie sprzyja wyodrębnieniu ruchów palców. Stąd wynika, że te alternatywne aktywności, mimo że wspierają rozwój motoryki, nie są odpowiednie do kształtowania chwytu szczypcowego w sposób optymalny.