Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Którą zabawę powinna wykorzystać opiekunka w celu doskonalenia motoryki małej dziecka w IV kwartale drugiego roku życia?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Lepienie wałeczków z masy solnej jest skuteczną metodą rozwijania motoryki małej u dzieci w wieku 18-24 miesięcy. Ta aktywność angażuje różne grupy mięśniowe i stymuluje precyzyjne ruchy palców, co wpływa na rozwój zdolności manualnych. Dzięki formowaniu wałeczków dzieci ćwiczą chwyt, co jest kluczowe dla ich dalszego rozwoju. Ponadto, lepienie z masy solnej wspomaga rozwój sensoryczny poprzez kontakt z różnymi teksturami i temperaturami, co sprzyja rozwijaniu zmysłu dotyku. Warto także zauważyć, że ta zabawa rozwija kreatywność i wyobraźnię dziecka, a także może być wspaniałą okazją do nauki o kształtach i kolorach. W kontekście standardów edukacyjnych, taka forma aktywności jest zgodna z wieloma programami rozwoju dziecka, które podkreślają znaczenie zabawy w procesie uczenia się oraz rozwijania umiejętności motorycznych i społecznych. Zachęcanie dzieci do samodzielnego tworzenia przy pomocy masy solnej może również zwiększać ich pewność siebie i motywację do odkrywania świata.
Odpowiedzi związane z wycinaniem kolorowego papieru nie są optymalne dla dzieci w IV kwartale drugiego roku życia, ponieważ umiejętność wycinania wymaga bardziej rozwiniętej motoryki małej, która zazwyczaj rozwija się dopiero w późniejszym etapie rozwoju. Wycinanie wzdłuż linii krzywej lub prostej wymaga precyzyjnych ruchów i koordynacji ręka-oko, co może być dla młodszych dzieci zbyt wymagające. W tym wieku dzieci często mają jeszcze trudności z opanowaniem nożyczek, co może prowadzić do frustracji i zniechęcenia. Ważne jest, aby do zajęć motorycznych dostosować poziom trudności do indywidualnych możliwości dziecka, aby unikać sytuacji, w których mogą czuć się nieudolne. Wycinanie może być wspaniałą aktywnością, ale powinno być wprowadzane w późniejszym etapie rozwoju, kiedy dziecko ma już pewne umiejętności manualne. Często popełnianym błędem jest zakładanie, że wszystkie dzieci rozwijają się w równym tempie, co prowadzi do nieodpowiednich wyborów aktywności. Właściwe dobieranie zabaw powinno opierać się na badaniach dotyczących rozwoju dziecka oraz obserwacji jego indywidualnych postępów. Warto również zwrócić uwagę na różnorodność aktywności, które angażują całe ciało oraz wspierają rozwój groźnych umiejętności motorycznych, co w przypadku małej motoryki może obejmować zabawy sensoryczne i manipulacyjne.