Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Którego z podanych zachowań powinna unikać opiekunka podczas pracy z trzyletnim chłopcem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Robienie chłopcu niespodzianek w postaci nieplanowanych wyjść jest zachowaniem, którego opiekunka powinna unikać, ponieważ dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu często mają trudności z adaptacją do zmian w rutynie. Niespodzianki mogą wywoływać lęk i stres, co w konsekwencji prowadzi do frustracji i problemów behawioralnych. Dzieci te są bardziej skłonne do reagowania negatywnie na sytuacje, których nie przewidują, dlatego kluczowe jest zapewnienie im poczucia bezpieczeństwa. W praktyce, zamiast wprowadzać niespodziewane zmiany, lepiej jest informować chłopca o nadchodzących wydarzeniach z wyprzedzeniem, co pozwoli mu lepiej przygotować się na nadchodzące sytuacje. Stosowanie wizualnych harmonogramów czy komunikacji alternatywnej (np. poprzez obrazki) może wspierać dziecko w zrozumieniu i przewidywaniu codziennych aktywności, co jest zgodne z założeniami terapii behawioralnej i metod takich jak TEACCH czy ABA, które kładą duży nacisk na strukturalizację i przewidywalność dnia.
Każde z wymienionych zachowań, takich jak chwalenie chłopca za jego starania, informowanie o zaplanowanych zajęciach z wyprzedzeniem oraz kierowanie do chłopca krótkich i jasnych komunikatów, jest faktycznie korzystne i wspierające w pracy z dzieckiem z autyzmem. Chwalenie dziecka za jego starania to kluczowy element budowania poczucia własnej wartości i motywacji. Dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu często borykają się z niskim poczuciem własnej wartości, dlatego pozytywne wsparcie w postaci uznania ich wysiłków w nauce i rozwoju jest niezwykle ważne. Informowanie chłopca o zaplanowanych zajęciach z wyprzedzeniem pozwala mu na mentalne przygotowanie się do danej aktywności, co jest zgodne z zasadą przewidywalności. Przekazywanie informacji za pomocą krótkich i jasnych komunikatów jest istotne, ponieważ dzieci z autyzmem mogą mieć trudności z przetwarzaniem złożonych informacji, a proste komunikaty ułatwiają im zrozumienie i reagowanie na otoczenie. Te zachowania są zgodne z najlepszymi praktykami w pracy z dziećmi z autyzmem, które zalecają stosowanie struktur, pozytywnego wzmocnienia i odpowiedniej komunikacji jako kluczowych elementów skutecznej interwencji. Dlatego ważne jest, aby unikać myślenia, że takie zachowania mogą być szkodliwe, gdyż są one fundamentalne dla wspierania rozwoju dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.