Zawód: Opiekunka dziecięca
Kategorie: Rozwój dziecka Wspomaganie rozwoju Komunikacja i relacje
Robienie chłopcu niespodzianek w postaci nieplanowanych wyjść jest zachowaniem, którego opiekunka powinna unikać, ponieważ dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu często mają trudności z adaptacją do zmian w rutynie. Niespodzianki mogą wywoływać lęk i stres, co w konsekwencji prowadzi do frustracji i problemów behawioralnych. Dzieci te są bardziej skłonne do reagowania negatywnie na sytuacje, których nie przewidują, dlatego kluczowe jest zapewnienie im poczucia bezpieczeństwa. W praktyce, zamiast wprowadzać niespodziewane zmiany, lepiej jest informować chłopca o nadchodzących wydarzeniach z wyprzedzeniem, co pozwoli mu lepiej przygotować się na nadchodzące sytuacje. Stosowanie wizualnych harmonogramów czy komunikacji alternatywnej (np. poprzez obrazki) może wspierać dziecko w zrozumieniu i przewidywaniu codziennych aktywności, co jest zgodne z założeniami terapii behawioralnej i metod takich jak TEACCH czy ABA, które kładą duży nacisk na strukturalizację i przewidywalność dnia.