Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Który komunikat opiekunki, kierowany do dziecka przejawiającego zachowania agresywne, jest konstruktywną informacją zwrotną?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź "Nie podoba mi się Twoje zachowanie" jest konstruktywną informacją zwrotną, ponieważ skupia się na konkretnym zachowaniu dziecka, a nie na ocenie jego osoby jako całości. Tego rodzaju komunikacja jest zgodna z zasadami wychowania opartego na szacunku i empatii. Warto zauważyć, że takie podejście pozwala dziecku zrozumieć, które konkretne działania są nieakceptowane, a nie sugeruje, że jest ono złe lub gorsze jako osoba. Z punktu widzenia teorii rozwoju społeczno-emocjonalnego, konstruktywna informacja zwrotna pomaga w rozwijaniu samoświadomości i umiejętności regulacji emocji. Dzieci uczą się poprzez obserwację i naśladowanie, dlatego ważne jest, aby osoby dorosłe modelowały zdrowe wzorce komunikacji. Przykładem może być użycie zwrotu "Kiedy krzyczysz, czuję się zaniepokojona" – to daje dziecku do zrozumienia, jak jego zachowanie wpływa na innych, co sprzyja rozwijaniu empatii. Takie podejście jest zgodne z zasadami aktywnego słuchania oraz modelowania pozytywnych zachowań, co jest kluczowe w pedagogice.
Skupienie się na negatywnych emocjach w komunikacji z dzieckiem, jak w przypadku pierwszej odpowiedzi, "Przestań, bo zostawię Cię tu samego", może być szkodliwe, ponieważ wprowadza element groźby i wywołuje strach. Tego rodzaju komunikaty mogą wprowadzać dzieci w poczucie zagrożenia, co często prowadzi do wzrostu ich lęków oraz frustracji, a nie do poprawy zachowań. Przykład, który sugeruje, że "Jesteś zawsze niedobrym i złym dzieckiem", jest szczególnie szkodliwy, ponieważ generalizuje negatywne zachowanie i wpływa na poczucie własnej wartości dziecka. Oceniając dziecko w sposób absolutny, tworzysz szkodliwy obraz jego tożsamości, co może prowadzić do obniżenia pewności siebie i negatywnych konsekwencji emocjonalnych. W każdej sytuacji, w której komunikujemy się z dziećmi, kluczowym elementem jest unikanie etykietowania i konstrukcja wypowiedzi w sposób, który nie wpłynie destrukcyjnie na ich rozwój emocjonalny. Takie podejścia są sprzeczne z zasadami pedagogiki pozytywnej oraz z praktykami wspierającymi zdrowy rozwój emocjonalny dzieci, które promują empatię, zrozumienie oraz konstruktywne rozwiązywanie konfliktów.