Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Metoda oparta na programach aktywności: Świadomość ciała, Kontakt i Komunikacja, której celem jest rozwijanie świadomości i wrażliwości dzieci na wzajemne kontakty, sygnały i reakcje w rytm specjalnie dobranej muzyki, to metoda
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Metoda Knillów, znana również jako metoda aktywności, łączy w sobie elementy świadomości ciała, kontaktu oraz komunikacji, co ma na celu rozwijanie wrażliwości dzieci na sygnały i reakcje w interakcji z innymi. To podejście jest szczególnie cenne w terapii dzieci z różnymi zaburzeniami rozwoju. Metoda ta wykorzystuje rytm i muzykę jako narzędzia wspierające proces nauki i komunikacji. Przykładowo, w praktyce terapeutycznej można zastosować konkretne utwory muzyczne, które mają za zadanie stymulować dzieci do reagowania na bodźce zewnętrzne, co sprzyja ich integracji sensorycznej. W trakcie tych zajęć dzieci uczą się rozpoznawania własnych emocji oraz emocji innych, co jest kluczowym elementem ich rozwoju społeczno-emocjonalnego. Metoda Knillów opiera się na solidnych fundamentach teorii rozwoju psychomotorycznego, a także na standardach pracy z dziećmi wymagającymi wsparcia. Wprowadza ona elementy twórczości i ekspresji artystycznej, co zwiększa zaangażowanie dzieci w proces terapeutyczny i pozwala na efektywniejsze osiąganie zamierzonych celów.
W odpowiedziach Vojty, Domana oraz Bobathów pojawiają się istotne nieporozumienia dotyczące ich podejść do terapii. Metoda Vojty koncentruje się głównie na stymulacji odruchów i wzorców ruchowych, co jest szczególnie skuteczne w kontekście rehabilitacji dzieci z zaburzeniami neurologicznymi. Choć jej celem jest poprawa funkcji motorycznych, nie uwzględnia aspektów emocjonalnych i komunikacyjnych, które są kluczowe w kontekście rozwoju dzieci. Podejście Domana z kolei koncentruje się na wczesnej stymulacji rozwoju intelektualnego poprzez rozwijanie zmysłów i korzystanie z materiałów wizualnych, co także nie obejmuje całościowego podejścia do kontaktów interpersonalnych i rytmu, jak ma to miejsce w metodzie Knillów. Natomiast metoda Bobathów, znana z rehabilitacji dzieci z porażeniem mózgowym, skupia się na poprawie funkcji ruchowych przez wsparcie rozwoju postawy i kontroli ciała, ale także pomija aspekty rozwoju emocjonalnego i społecznego. Te podejścia, choć wartościowe w swoich obszarach, nie obejmują całościowego podejścia do świadomości ciała, kontaktu oraz komunikacji, które są fundamentem metody Knillów. Typowym błędem myślowym jest ograniczanie terapii tylko do jednego aspektu rozwoju, co może prowadzić do niepełnego wsparcia dzieci w ich potrzebach emocjonalnych oraz społecznych.