Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Na przełomie siódmego i ósmego miesiąca życia dziecko zaczyna posługiwać się chwytem
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź "nożycowym" jest poprawna, ponieważ chwyt nożycowy jest jednym z kluczowych etapów rozwoju motorycznego dziecka. Na przełomie siódmego i ósmego miesiąca życia, dzieci zaczynają rozwijać zdolności manualne, które pozwalają im na bardziej precyzyjne chwytanie przedmiotów. Chwyt nożycowy polega na używaniu kciuka oraz palca wskazującego do uchwycenia małych przedmiotów, co jest istotnym elementem w procesie nauki chwytania. W praktyce, chwyt ten pozwala dziecku na manipulowanie zabawkami, co wspiera rozwój koordynacji ręka-oko oraz umiejętności poznawczych. Zgodnie z aktualnymi standardami rozwoju dziecięcego, rozwijanie tych umiejętności jest niezbędne, aby dziecko mogło z powodzeniem realizować dalsze etapy nauki, takie jak rysowanie czy pisanie. Umiejętności te są także podstawą do nauki samodzielności, np. w czasie jedzenia, kiedy dziecko uczy się trzymać łyżkę.
Wybór odpowiedzi "szczypcowym", "pęsetowym" oraz "opuszkowym" nie jest poprawny z punktu widzenia etapu rozwoju motorycznego dziecka. Chwyt szczypcowy, który opiera się na użyciu kciuka i palca wskazującego w formie przypominającej szczypce, zazwyczaj rozwija się po chwytach bardziej złożonych, takich jak chwyt nożycowy. Można go zaobserwować u dzieci w późniejszym etapie rozwoju, kiedy ich umiejętności manualne stają się bardziej zaawansowane. Chwyt pęsetowy, w którym dziecko używa dwóch palców do uchwycenia obiektów, również pojawia się później, zwykle w okolicach drugiego roku życia, kiedy następuje dalszy rozwój precyzyjnych zdolności manualnych. Natomiast chwyt opuszkowy, polegający na uchwyceniu przedmiotu za pomocą opuszków palców, także jest zazwyczaj związany z późniejszym rozwojem. Te błędne wybory mogą wynikać z nieporozumienia dotyczącego etapów rozwoju dziecka i kolejności nabywania umiejętności manualnych. Również ważne jest zrozumienie, że każdy z tych chwytów ma swoje specyficzne zastosowanie w różnych fazach rozwoju, a ich czasowe wprowadzanie jest kluczowe dla wszechstronnego rozwoju dziecka. Istotne jest, aby nauczyciele i rodzice byli świadomi tych etapów, aby mogli skutecznie wspierać rozwój swoich dzieci poprzez odpowiednie zabawy i aktywności dostosowane do ich aktualnych możliwości fizycznych i poznawczych.