No więc, odpowiedź, że pięć lub sześć miesięcy to świetny wybór! W tym wieku maluchy zaczynają naprawdę pokazywać różne umiejętności, które są typowe dla tego etapu. Jak mają pięć miesięcy, to często potrafią już siedzieć przy wsparciu, co oznacza, że ich mięśnie są wystarczająco mocne, by utrzymać ich ciężar. Co ciekawe, umiejętność przekładania zabawek z ręki do ręki pokazuje, że ich koordynacja motoryczna się rozwija, co jest mega ważne dla dalszego rozwoju. A jeszcze naśladowanie prostych ruchów, jak pa-pa, świadczy o tym, że zaczynają budować relacje z opiekunami i uczą się interakcji przez zabawę. Fajnie jest zauważyć, że te umiejętności są zgodne z tym, co mówią różne organizacje, jak American Academy of Pediatrics, które zwracają uwagę na to, jak ważne jest śledzenie rozwoju dzieci w tym okresie życia.
Zdecydowanie źle, jeśli wybrałeś inną odpowiedź. Wybór, który sugeruje inne przedziały wiekowe, nie bierze pod uwagę tych specyficznych umiejętności, które są typowe dla pięcio- i sześciomiesięcznych dzieci. Na przykład, odpowiedzi sugerujące, że dziewięcio- lub dziesięciomiesięczne dziecko może pokazać te same umiejętności, są mylące. Bo w tym okresie maluchy zwykle rozwijają bardziej zaawansowane umiejętności jak pełzanie czy stawianie swoich pierwszych kroków. Właściwie umiejętności takie jak przekładanie zabawek czy naśladowanie ruchów, są bardziej charakterystyczne dla młodszych niemowlaków. W wieku trzech-czterech miesięcy maluchy dopiero zaczynają kontrolować ruchy, ale głównie obserwują otoczenie, a nie naśladują. Odpowiedzi o siedmiu-ośmiu miesiącach mogą być mylące, bo wtedy dzieci zazwyczaj już samodzielnie siedzą i zaczynają badać świat poprzez ruch. Takie nieporozumienia mogą prowadzić do błędnych wniosków, dlatego warto znać te konteksty i normy rozwojowe w różnych okresach życia dzieci.