Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Od którego miesiąca życia prawidłowo rozwijające się niemowlę przewraca się z brzucha na plecy oraz siada podciągane za ręce?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź, że prawidłowo rozwijające się niemowlę przewraca się z brzucha na plecy oraz siada podciągane za ręce od 6. miesiąca życia jest zgodna z normami rozwoju motorycznego. W tym okresie dzieci zazwyczaj osiągają zdolność do wykonywania takich ruchów, co jest wynikiem postępującego rozwoju ich układu mięśniowo-szkieletowego oraz koordynacji ruchowej. W praktyce oznacza to, że rodzice mogą zauważyć, iż ich dziecko potrafi samodzielnie obracać się z jednej pozycji do drugiej oraz wykazuje większą kontrolę nad ciałem, co pozwala na siedzenie, gdy jest podciągane za ręce. Ponadto, rozwój motoryczny w tym czasie obejmuje również umiejętności takie jak chwytanie i manipulowanie przedmiotami, co przyczynia się do dalszego rozwoju umiejętności poznawczych. Ważne jest, aby rodzice wspierali dzieci w tym etapie rozwoju, umożliwiając im zabawę na podłodze, co zachęca do eksploracji i wzmocnienia mięśni.
Nieprawidłowe odpowiedzi wskazują na nieporozumienia dotyczące typowego przebiegu rozwoju motorycznego niemowląt. Rozważając miesiące, które zostały podane, warto zauważyć, że w trzecim miesiącu życia dzieci raczej nie są w stanie przewracać się z brzucha na plecy, ani samodzielnie siadać, ponieważ ich mięśnie są jeszcze zbyt słabe, aby zrealizować tego typu ruchy. Wszelkie sugerowane umiejętności w tym okresie są zatem nieadekwatne do aktualnych standardów rozwojowych. Odpowiedź na poziomie dziewiątego miesiąca również nie jest właściwa, ponieważ dzieci często osiągają te umiejętności znacznie wcześniej, a wiele z nich może już samodzielnie siadać i przewracać się na plecy przed ukończeniem 6. miesiąca. Podobnie, odkrycie, że umiejętności te rozwijają się dopiero w ósmym miesiącu, pomija fakt, że dzieci w tym okresie mogą być już w stanie siadać samodzielnie i przewracać się z jednej pozycji do drugiej. Takie błędne wnioski mogą wynikać z braku znajomości etapów rozwoju fizycznego niemowląt oraz z mylenia norm rozwojowych z indywidualnymi przypadkami, które mogą różnić się w zależności od dziecka. Rola rodziców i opiekunów polega na dostosowywaniu środowiska do potrzeb rozwojowych dziecka, co może również wpływać na tempo osiągania poszczególnych umiejętności.