Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Od którego miesiąca życia prawidłowo rozwijające się niemowlę przewraca się z brzucha na plecy oraz siada, podciągane za ręce?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Prawidłowa odpowiedź, że niemowlę zaczyna przewracać się z brzucha na plecy oraz siadać, podciągane za ręce, od 6. miesiąca życia, jest zgodna z ogólnie uznawanymi normami rozwoju psychomotorycznego. W tym okresie życia dzieci rozwijają swoje umiejętności motoryczne oraz koordynację. Przewracanie się z brzucha na plecy jest istotnym krokiem w rozwoju, ponieważ pozwala na większą swobodę ruchu i eksplorację otoczenia. Ponadto, umiejętność siadania z pomocą dorosłego wskazuje na rozwój mięśni brzucha oraz pleców, co jest kluczowe dla dalszych etapów rozwoju, takich jak samodzielne siedzenie czy raczkowanie. Rodzice i opiekunowie powinni wspierać te umiejętności, oferując bezpieczne i stymulujące środowisko do zabawy, w którym dziecko może swobodnie ćwiczyć te ruchy. Dobrą praktyką jest także regularne zachęcanie do przewracania się poprzez umieszczanie zabawek w zasięgu wzroku i ożywiając dziecko, co wspiera rozwój motoryki oraz koordynacji ruchowej.
Odpowiedzi sugerujące, że niemowlę zaczyna przewracać się z brzucha na plecy oraz siadać, podciągane za ręce, od 3. miesiąca, 8. miesiąca czy 9. miesiąca, są niezgodne z ogólnymi normami rozwoju motorycznego. W przypadku 3. miesiąca życia, dzieci nie posiadają jeszcze wystarczającej siły mięśniowej i koordynacji, aby samodzielnie wykonać te czynności. W tym wieku zazwyczaj potrafią jedynie unosić głowę podczas leżenia na brzuchu, co jest pierwszym krokiem w rozwoju motorycznym. U dzieci w wieku 8. i 9. miesięcy umiejętności przewracania się i siedzenia są już bardziej rozwinięte, jednak odpowiedź ta jest błędna, ponieważ odnosi się do momentu, w którym te umiejętności są już dobrze ugruntowane. W rzeczywistości, dzieci zaczynają te aktywności około 6. miesiąca, co jest zgodne z badaniami dotyczącymi rozwoju motorycznego dzieci, które wskazują na istotne etapy w tym zakresie. Typowym błędem myślowym prowadzącym do błędnych odpowiedzi jest nieodpowiednie odniesienie się do rozwoju dzieci, często opierając się na obserwacjach pojedynczych przypadków zamiast na standardach rozwojowych. Ważne jest zrozumienie, że każde dziecko rozwija się w innym tempie, jednak ogólne zasady rozwoju motorycznego są skuteczne w przewidywaniu, kiedy takie umiejętności powinny się pojawić.