Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Opiekunka dziecięca zachęcając dziecko do zabaw konstrukcyjnych, powinna po dokończeniu przez dziecko zabawy stosować sposób postępowania, w wyniku którego dziecko będzie
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wybór odpowiedzi, która stwierdza, że dziecko powinno zawsze cieszyć się z wykonanej pracy i umieć krytycznie oceniać swoje dzieło, jest właściwy, ponieważ podkreśla znaczenie równowagi między pozytywnym wsparciem a rozwojem umiejętności analitycznych. W pracy opiekuna dziecięcego kluczowe jest, aby dzieci były zachęcane do eksperymentowania i wyrażania siebie w twórczych działaniach. Przykładowo, po zakończeniu zabawy konstrukcyjnej opiekunka może zapytać dziecko, co najbardziej mu się podobało w jego budowli oraz co mogłoby być zrobione inaczej. Taki dialog nie tylko umacnia pewność siebie dziecka, ale także rozwija jego zdolności krytycznego myślenia. Dobre praktyki wskazują na wartość doceniania wysiłku, co sprzyja motywacji i chęci do nauki, a jednocześnie zachęcanie do refleksji nad własnymi osiągnięciami prowadzi do lepszego zrozumienia procesu twórczego. Ważne jest, aby dzieci czuły się komfortowo w ocenie swojej pracy, co sprzyja kształtowaniu ich samoświadomości i umiejętności poznawczych.
Podejście, które sugeruje, że dziecko powinno zwracać uwagę na niedociągnięcia i okazywać niezadowolenie z niestaranności, jest nieprawidłowe, ponieważ może prowadzić do obniżenia pewności siebie i zniechęcenia do dalszej kreatywności. Dzieci, które są ciągle krytykowane za swoje osiągnięcia, mogą wykształcić negatywne nastawienie do twórczości oraz obawę przed podejmowaniem nowych wyzwań. Koncentracja na błędach zamiast na pozytywnych aspektach wykonanej pracy może skutkować lękiem przed oceną i ograniczeniem ich chęci do eksploracji. Warto podkreślić, że dzieci w procesie uczenia się powinny mieć możliwość popełniania błędów, które są naturalną częścią rozwoju. Nieprawidłowe jest także twierdzenie, że dziecko powinno zawsze cieszyć się z wykonanej pracy bez względu na jej jakość; tak zbudowane podejście nie sprzyja rozwojowi zdolności krytycznego myślenia, które są niezbędne do samodzielnego oceniania swoich działań. Zamiast tego ważne jest, aby dzieci uczyły się dostrzegać obszary do poprawy, jednocześnie czerpiąc radość z procesu twórczego. Zastosowanie równowagi pomiędzy pozytywnym wsparciem a konstruktywną krytyką jest kluczowe dla zdrowego rozwoju dzieci.