Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Opiekunka proponując dziecku zabawę w telefonowanie i rozmowę z nią za pomocą plastikowego telefonu, stymuluje dziecko do
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Opiekunka, proponując dziecku zabawę w telefonowanie przy użyciu plastikowego telefonu, w sposób aktywny stymuluje rozwój umiejętności komunikacyjnych. Dzieci w wieku przedszkolnym uczą się przez imitację i symulację, co jest kluczowym elementem ich rozwoju językowego. Poprzez rozmowę z opiekunką, dziecko ma okazję do wyrażania swoich myśli, zadawania pytań oraz nauki konstrukcji zdaniowych. Jest to zgodne z podejściem do nauczania opartym na aktywnym uczestnictwie, które zaleca wiele standardów edukacyjnych, jak np. Krajowe Ramy Kwalifikacji. Takie zabawy pozwalają dzieciom ćwiczyć różnorodne aspekty mowy, w tym artykulację, intonację oraz zdolność do prowadzenia dialogu. W praktyce, należy zwrócić uwagę na to, aby podczas takich interakcji opiekun tworzył atmosferę zachęcającą do swobodnego wyrażania siebie, co dodatkowo wspiera rozwój emocjonalny i społeczny dziecka.
Zabawa w telefonowanie może być mylona z innymi formami aktywności, które niekoniecznie stymulują rozwój umiejętności wypowiadania się. Na przykład, czynności adaptacyjne dotyczą przystosowywania się do nowych warunków, co jest procesem długotrwałym i niekoniecznie związanym z aktywną komunikacją. W interakcji z opiekunem, dziecko nie tylko się dostosowuje, ale przede wszystkim angażuje się w wymianę myśli. Ponadto, czynności sensomotoryczne, choć istotne w rozwoju dziecka, koncentrują się na relacji między zmysłami a ruchami, co w przypadku zabawy w telefonowanie nie jest wiodącym celem. Dziecko korzysta z telefonu jako narzędzia do werbalizacji, a nie do ćwiczenia zdolności motorycznych. Podobnie, kontrolowanie emocji jest ważnym elementem rozwoju, ale w kontekście zabawy telefonicznej nie jest głównym celem tej aktywności. Mylne jest założenie, że dziecko w tej formie zabawy uczy się zarządzania swoimi uczuciami, gdyż główny nacisk kładziony jest na rozwój językowy i komunikacyjny. W związku z tym, kluczowe jest rozróżnienie pomiędzy różnymi aspektami rozwoju dzieci i zrozumienie, że konkretne zabawy mają na celu stymulowanie specyficznych umiejętności, w tym przypadku umiejętności wypowiadania się.