Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Osiąganie podanych umiejętności jest charakterystyczne dla prawidłowo rozwijającego się dziecka w wieku

Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź "dziewięciu miesięcy" jest prawidłowa, ponieważ w tym wieku dzieci osiągają kluczowe umiejętności rozwojowe, które są zgodne z normami rozwoju. W okolicach dziewiątego miesiąca życie dziecka staje się bardziej aktywne; zazwyczaj zaczyna ono próbować stawać samodzielnie, opierając się o meble lub inne przedmioty. To także czas, gdy zaczynają pojawiać się pierwsze próby komunikacji, w tym wymawianie prostych sylab, takich jak "ma-ma". Warto dodać, że aktywność dzieci w tej fazie rozwoju obejmuje także wyrzucanie przedmiotów i obserwowanie ich, co jest istotnym elementem ich poznawania otaczającego świata oraz rozwijania umiejętności motorycznych. Takie zachowania są typowe dla dzieci, które rozwijają się zgodnie z ogólnie przyjętymi standardami, które wskazują na prawidłowy rozwój psychomotoryczny. Dlatego wiedza o tym, jakie umiejętności dzieci powinny osiągać w określonym wieku, jest niezbędna dla rodziców i opiekunów, aby mogli skutecznie wspierać rozwój swoich pociech.
Odpowiedzi "sześciu miesięcy", "dwunastu miesięcy" oraz "siedmiu miesięcy" nie są zgodne z normami rozwoju dzieci i często bazują na powszechnych, lecz nieprecyzyjnych założeniach dotyczących rozwoju motorycznego i poznawczego. Na przykład, dzieci w wieku sześciu miesięcy zazwyczaj osiągają umiejętności takie jak przewracanie się oraz podnoszenie głowy, ale jeszcze nie zaczynają stawać samodzielnie. W wieku siedmiu miesięcy dzieci mogą być w stanie siedzieć bez wsparcia, ale nadal nie wykazują zdolności do wspierania się na nogach. Z kolei w wieku dwunastu miesięcy wiele dzieci już chodzi, ale niektóre mogą jeszcze potrzebować więcej czasu na osiągnięcie tej umiejętności, co sprawia, że te odpowiedzi są nieadekwatne. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do takich niepoprawnych wniosków, mogą obejmować zbyt ogólne uogólnienia na temat rozwoju dzieci lub nieznajomość specyficznych kamieni milowych, które są kluczowe dla oceny prawidłowego rozwoju. Zrozumienie różnorodności w rozwoju dzieci jest kluczowe, aby uniknąć błędnych założeń i dostarczać odpowiednie wsparcie, które uwzględnia indywidualne potrzeby każdego dziecka.