Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Pierwszą budowę dwuwymiarową typu "pociąg z kominem" opiekunka powinna wprowadzić podczas zajęćz prawidłowo rozwijającym się dzieckiem
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź 'w IV kwartale drugiego roku życia' jest prawidłowa, ponieważ jest to moment, w którym dzieci wchodzą w fazę bardziej złożonego myślenia i wyobraźni. W tym czasie maluchy zaczynają łączyć różne elementy w bardziej złożone formy. Budowa typu 'pociąg z kominem' jest doskonałym przykładem konstrukcji, która angażuje zdolności manualne oraz kreatywność dziecka. Przykładowo, dziecko może używać różnych klocków, aby zbudować lokomotywę i wagony, co wymaga rozumienia podstawowych zasad konstrukcji oraz umiejętności przestrzennego myślenia. W tym okresie rozwoju dzieci są również bardziej otwarte na zabawę w grupie, co sprzyja nauce współpracy oraz dzielenia się pomysłami. Praktyka ta odnosi się do standardów wczesnej edukacji, które podkreślają znaczenie aktywności manualnych oraz kreatywnych w nauce poprzez zabawę.
Podejmowanie decyzji o wprowadzeniu budowy dwuwymiarowej typu 'pociąg z kominem' w innych okresach rozwoju dziecka, takich jak II kwartał drugiego roku życia, IV kwartał pierwszego roku życia, czy I kwartał trzeciego roku życia, nie uwzględnia kluczowych etapów rozwoju psychomotorycznego. W II kwartale drugiego roku życia dzieci są w fazie eksploracji, jednak zdolności do budowania bardziej skomplikowanych struktur jeszcze się nie rozwinęły. Wówczas ich umiejętności manualne i poznawcze są zbyt ograniczone, aby podejmować się konstrukcji wymagających wyobraźni przestrzennej. W IV kwartale pierwszego roku życia dzieci są dopiero na etapie rozwoju podstawowych umiejętności manipulacyjnych, takich jak chwytanie czy przesuwanie przedmiotów, co uniemożliwia im samodzielne tworzenie bardziej złożonych obiektów. Z kolei w I kwartale trzeciego roku życia dzieci osiągają pewien poziom zaawansowania, ale nadal potrzebują więcej czasu na rozwój swoich zdolności do koordynacji ruchowej oraz wyobraźni. Wprowadzenie skomplikowanych konstrukcji zbyt wcześnie może odstraszyć dzieci od zabawy i obniżyć ich poczucie własnej wartości. Dlatego ważne jest, aby dostosowywać aktywności do rzeczywistych możliwości rozwojowych dzieci, zgodnych z wytycznymi wczesnej edukacji, które zalecają stopniowe wprowadzanie bardziej złożonych zadań w miarę jak dzieci rozwijają swoje umiejętności i zdolności poznawcze.