Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Po odmowie kupienia dwuletniemu dziecku nowej zabawki, ono z płaczem kładzie się na podłodze w sklepie. W takiej sytuacji opiekunka powinna
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
W sytuacji, gdy dwuletnie dziecko protestuje w sklepie, ważne jest, aby opiekunka postawiła na komunikację oraz uspokojenie dziecka. Mówiąc do niego, aby się uspokoiło, opiekunka przyczynia się do wykształcenia umiejętności radzenia sobie z emocjami, co jest kluczowe w rozwoju emocjonalnym dziecka. Tego rodzaju podejście promuje asertywność i umiejętność samoregulacji, które są fundamentem zdrowych relacji społecznych. W praktyce, opiekunka może zastosować techniki takie jak głębokie oddychanie, podkreślając, że czasami należy poczekać na spełnienie życzeń. Dzieci w tym wieku uczą się rozumieć granice, a ustępowanie im w takich momentach może prowadzić do dalszego wzmacniania negatywnych zachowań. Warto również odwołać się do standardów dotyczących wychowania dzieci, które podkreślają znaczenie konsekwencji i jasnych granic w wychowaniu, co w efekcie prowadzi do większego poczucia bezpieczeństwa u dziecka.
Ustępowanie dziecku w sytuacji, gdy płacze i kładzie się na podłodze, może wydawać się dobrym pomysłem w danym momencie, lecz w dłuższej perspektywie prowadzi do niezdrowych wzorców behawioralnych. Gdy opiekunka decyduje się kupić zabawkę, mimo wcześniejszej decyzji o niewydawaniu pieniędzy, wysyła dziecku komunikat, że krzyk i upór są skutecznymi strategiami w osiąganiu celu. Tego rodzaju podejście może prowadzić do sytuacji, w których dziecko nauczy się egzekwować swoje żądania w sposób agresywny, co nie sprzyja rozwojowi zdrowych relacji interpersonalnych. Analogicznie, zapewnianie dziecka, że zabawka zostanie kupiona, nie jest rozwiązaniem. W ten sposób można wprowadzić dziecko w błąd, co do rzeczywistego ograniczenia, a także przyczynić się do frustracji w przyszłości, gdy obietnice nie będą mogły być spełnione. Podobnie, próba natychmiastowego przytulenia dziecka może zwiększyć jego poczucie, że poprzez emocjonalny wybuch może zmieniać zachowanie dorosłych. Z kolei nakłanianie do uspokojenia się, bez wcześniejszego przygotowania na trudne emocje, może powodować, że dziecko nie nauczy się efektywnych sposobów radzenia sobie z własnymi uczuciami. Warto zwrócić uwagę na praktyki wychowawcze, które zalecają wzmacnianie pozytywnych zachowań, a także dążenie do rozwoju umiejętności emocjonalnych u dzieci, co przyczyni się do ich lepszego funkcjonowania społecznego w przyszłości.