Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Podczas wykonywania z dziećmi upominków z materiałów plastycznych z okazji mikołajek, opiekunka stymuluje u dzieci przede wszystkim umiejętności w zakresie
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wykonywanie upominków z materiałów plastycznych z dziećmi stymuluje przede wszystkim motorykę małą, czyli zdolności związane z precyzyjnymi ruchami rąk oraz palców. Aktywności takie jak wycinanie, klejenie, formowanie, czy malowanie, angażują dzieci w użycie ich palców i dłoni, co przyczynia się do rozwijania koordynacji ruchowej oraz umiejętności manualnych. W kontekście edukacji przedszkolnej, rozwijanie motoryki małej ma kluczowe znaczenie, ponieważ wpływa na późniejsze umiejętności pisania i rysowania. Przykładem efektywnego podejścia jest stworzenie różnorodnych zadań, które wymuszają na dzieciach używanie różnych narzędzi, takich jak nożyczki, pędzle czy kleje. Aktywności te powinny być zgodne z wytycznymi dotyczącymi rozwoju dzieci, które wskazują na znaczenie zabaw manualnych w kształtowaniu umiejętności w zakresie samodzielności oraz kreatywności. Warto także zauważyć, że współpraca w grupie podczas tworzenia takich upominków sprzyja rozwijaniu umiejętności społecznych, co dodatkowo wzbogaca proces edukacji.
Przy ocenie odpowiedzi dotyczącej umiejętności stymulowanych podczas tworzenia upominków z materiałów plastycznych, wiele osób może skupić się na błędnych aspektach związanych z różnymi formami percepcji czy motoryki. Motoryka dużej, chociaż ważna w ogólnym rozwoju dzieci, koncentruje się na dużych ruchach ciała, takich jak bieganie czy skakanie, które nie są dominującą formą aktywności podczas precyzyjnych działań artystycznych. Percepcja czuciowa odnosi się do zdolności rozpoznawania i interpretacji bodźców dotykowych, co również jest przydatne, ale nie jest głównym celem aktywności, jaką jest tworzenie upominków z materiałów plastycznych. Percepcja słuchowa, która jest kluczowa dla nauki mowy i języka, również nie ma bezpośredniego związku z manualnym tworzeniem przedmiotów. Pojawiające się błędy myślowe wynikają z mylenia różnych typów umiejętności oraz konsekwencji wynikających z aktywności manualnych. Przy tworzeniu upominków dzieci nie tylko uczą się używania narzędzi, ale także rozwijają koordynację ręka-oko, co jest fundamentalne w kontekście ich przyszłego rozwoju edukacyjnego. W związku z tym, kluczowe jest zrozumienie, że motoryka mała jest nie tylko podstawą wielu umiejętności praktycznych, ale także wpływa na rozwój poznawczy oraz emocjonalny dziecka.