Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Podczas zabawy 2-letniego dziecka w kąciku kuchennym kształtowana jest u niego umiejętność
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Podczas zabawy w kąciku kuchennym, dziecko ma możliwość rozwijania umiejętności związanych z posługiwaniem się przedmiotami codziennego użytku. Interakcja z naczyniami, sztućcami oraz innymi akcesoriami kuchennymi pozwala na naukę ich funkcji oraz właściwego użytkowania. Przykłady mogą obejmować przelewanie wody z jednego naczynia do drugiego, co rozwija zdolności motoryczne, a także uczy dziecko przyczynowo-skutkowego myślenia. Takie zabawy są zgodne z podejściem Montessori, które podkreśla znaczenie nauki poprzez zabawę i praktyczne działania. Dzieci uczą się samodzielności oraz odpowiedzialności, co jest kluczowe w ich rozwoju. Ponadto, umiejętność posługiwania się codziennymi przedmiotami przygotowuje dzieci do bardziej złożonych zadań w przyszłości, wzmacniając ich pewność siebie i samodzielność w codziennych obowiązkach.
W kontekście rozwoju umiejętności 2-letnich dzieci, inne odpowiedzi, takie jak współpraca z grupą dzieci, empatia czy wypowiadanie się w formie zdaniowej, nie odzwierciedlają kluczowych aspektów rozwoju w tej konkretnej sytuacji. Współpraca z grupą wymaga umiejętności społecznych, które są bardziej rozwijane w kontekście interakcji z rówieśnikami w zabawach grupowych, a nie w indywidualnych działaniach w kąciku kuchennym, gdzie dziecko skupia się na samodzielnej zabawie. Empatia, z kolei, jest bardziej złożoną umiejętnością emocjonalną, która rozwija się w miarę dorastania i interakcji z innymi ludźmi, a nie poprzez zabawę z przedmiotami. Wypowiadanie się w formie zdaniowej to umiejętność językowa, która również rozwija się w miarę ekspozycji na język i interakcji z dorosłymi. W związku z tym, błędne odpowiedzi wskazują na niepełne zrozumienie etapów rozwoju dziecka oraz na znaczenie praktycznych doświadczeń w nauce. Kluczowe w tym wieku jest zapewnienie dziecku możliwości eksploracji i swobodnej zabawy z przedmiotami codziennego użytku, co jest podstawą dla nabywania umiejętności niezbędnych w późniejszym życiu.