Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Podczas zabawy polegającej na rozpoznawaniu przez dziecko głosów zwierząt odtwarzanych z płyty CD usprawniana jest
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź "percepcja słuchowa" jest poprawna, ponieważ podczas zabawy polegającej na rozpoznawaniu głosów zwierząt dziecko angażuje swoje umiejętności słuchowe. Percepcja słuchowa odnosi się do zdolności odbierania, analizowania i interpretowania dźwięków, co jest kluczowe w kontekście rozwoju językowego i komunikacyjnego. Przykłady zastosowania obejmują zabawy edukacyjne, które pomagają dzieciom w nauce języka poprzez identyfikację dźwięków i ich źródeł. W praktyce nauczyciele i terapeuci mogą wykorzystywać te aktywności, aby wspierać rozwój słuchu fonematycznego, co jest niezbędne do efektywnego przyswajania umiejętności czytania i pisania. W literaturze dotyczącej wczesnej edukacji, podkreśla się znaczenie zabaw słuchowych jako formy angażowania dzieci w proces uczenia się, co wspiera ich rozwój poznawczy i emocjonalny. Dobre praktyki sugerują integrację różnych form aktywności słuchowych w codziennej edukacji, aby rozwijać wszechstronne umiejętności dzieci.
Niezrozumienie zagadnienia percepcji słuchowej w kontekście rozpoznawania dźwięków zwierząt może prowadzić do błędnych wyborów odpowiedzi. Słuch fonematyczny, który odnosi się do zdolności rozróżniania i manipulowania dźwiękami mowy, jest tylko jednym z aspektów percepcji słuchowej. Wybór dotyczący słuchu fonematycznego sugeruje, że skupiamy się wyłącznie na dźwiękach związanych z językiem, co nie jest właściwe, ponieważ zabawa polegająca na rozpoznawaniu głosów zwierząt wymaga szerszej umiejętności interpretacji dźwięków. Ponadto, percepcja wzrokowa i koordynacja wzrokowo-ruchowa dotyczą zmysłów wzroku i umiejętności związanych z ruchem, co w kontekście rozpoznawania dźwięków nie ma zastosowania. W edukacji wczesnoszkolnej, umiejętności percepcyjne powinny być rozwijane w sposób holistyczny, jednak w tym przypadku najważniejsze są umiejętności związane z percepcją słuchową. Błędem myślowym jest zatem ograniczenie się do innych zmysłów, nie dostrzegając, że dźwięk jest kluczowym elementem tej zabawy. Właściwe podejście do nauki opiera się na zrozumieniu roli, jaką odgrywa każdy zmysł i jego wkład w proces poznawczy dziecka. Dlatego każde ćwiczenie powinno być dostosowane do celów rozwojowych, kładąc szczególny nacisk na umiejętności słuchowe.