Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Podstawową metodą kształtowania nawyków kulturalno-grzecznościowych małych dzieci jest
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Dawanie dobrego przykładu przez osoby dorosłe jest kluczową metodą kształtowania nawyków kulturalno-grzecznościowych u małych dzieci. Dzieci uczą się głównie przez naśladowanie, co oznacza, że obserwacja zachowań dorosłych ma ogromny wpływ na ich rozwój społeczny. Osoby dorosłe, jako główne wzorce, powinny prezentować postawy i zachowania, które promują szacunek, uprzejmość i empatię. Przykładem może być sposób, w jaki dorosły wita się z innymi – jeśli dziecko widzi, że dorosły używa grzecznych zwrotów, na pewno zacznie je naśladować. Dodatkowo, w sytuacjach, w których występują niegrzeczne zachowania, ważne jest, aby dorosły potrafił je skorygować w sposób konstruktywny, pokazując alternatywne, kulturalne reakcje. Takie podejście nie tylko kształtuje odpowiednie nawyki, ale również buduje silniejsze więzi emocjonalne między dorosłymi a dziećmi, co sprzyja lepszemu przyswajaniu norm społecznych. W praktyce, jako rodzic lub nauczyciel, warto być świadomym własnych zachowań i dbać o to, aby były one zgodne z wartościami, które chcemy przekazać dzieciom. W literaturze dotyczącej wychowania dzieci podkreśla się znaczenie modelowania zachowań jako skutecznej metody wychowawczej.
Choć prowadzenie zabaw dydaktycznych, nagradzanie dziecka za kulturalne zachowanie oraz organizowanie zabaw manualnych mają swoje miejsce w procesie edukacyjnym, są to metody, które nie zastąpią fundamentalnego wpływu, jaki nawyki kulturalno-grzecznościowe dzieci kształtują się pod wpływem dorosłych. W przypadku zabaw dydaktycznych, ich celem jest głównie rozwój umiejętności poznawczych i społecznych, jednak niekoniecznie prowadzą one do efektywnego modelowania właściwych postaw. Dzieci mogą bawić się w gry lub ćwiczenia, które uczą ich zasad współpracy, ale bez realnego przykładu dorosłych, te zasady mogą pozostać tylko w teorii. Nagradzanie dziecka za kulturalne zachowanie może prowadzić do pojawienia się błędnych przekonań, że uprzejmość jest jedynie środkiem do osiągnięcia celu, a nie wartością samą w sobie. Takie podejście może zniekształcać rzeczywistą motywację do bycia grzecznym, co w dłuższej perspektywie prowadzi do powierzchownego przestrzegania norm społecznych. Z kolei zabawy manualne, mimo iż rozwijają zdolności motoryczne, nie są bezpośrednio związane z nauką zachowań społecznych i grzecznościowych. Warto zrozumieć, że dzieci w pierwszych latach życia są jak gąbki, chłonące wszystko co je otacza, a ich najbardziej naturalnym sposobem uczenia się jest naśladowanie dorosłych. W związku z tym, aby skutecznie kształtować nawyki kulturalno-grzecznościowe, konieczne jest, aby dorośli stawali się wzorami do naśladowania, prezentując pożądane zachowania na co dzień.