Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Prawidłowo rozwijające się niemowlę zaczyna posługiwać się chwytem dłoniowym prostym
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Prawidłowo rozwijające się niemowlę zaczyna posługiwać się chwytem dłoniowym prostym w czwartym-piątym miesiącu życia, co jest kluczowym etapem w rozwoju motorycznym. W tym okresie dzieci zaczynają wykazywać większą kontrolę nad swoimi ruchami, co pozwala im na chwytanie przedmiotów. Użycie chwytu dłoniowego prostego jest związane z rozwojem koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz umiejętnością manipulacji obiektami. W praktyce oznacza to, że niemowlęta potrafią chwycić niewielkie przedmioty, takie jak grzechotki czy zabawki, co sprzyja dalszemu rozwojowi umiejętności manualnych. Standardy dotyczące rozwoju dziecka wskazują, że w tym etapie życia dzieci powinny mieć możliwość eksploracji otoczenia, co wspiera ich rozwój sensoryczny oraz motoryczny. Warto zapewnić niemowlętom różnorodne zabawki, które zachęcają do chwytania i manipulacji, co jest zgodne z dobrą praktyką w wczesnym dzieciństwie oraz zaleceniami psychologów rozwojowych.
Wybór odpowiedzi wskazującej na inne okresy życia niemowlęcia, takie jak dziesiąty-dwunasty miesiąc, pierwszy-drugi miesiąc czy siódmy-ósmy miesiąc, odzwierciedla powszechne nieporozumienia dotyczące rozwoju motorycznego. W pierwszych dwóch miesiącach życia niemowlęta rozwijają głównie odruchy, takie jak chwytanie, jednak nie potrafią jeszcze świadomie chwytać przedmiotów. Odruch chwytania jest naturalny, ale nie jest to jeszcze umiejętność, która pozwala na manipulację. Przesunięcie tej umiejętności na siódmy-ósmy miesiąc również jest błędne, ponieważ w tym czasie dzieci zazwyczaj rozwijają bardziej złożone umiejętności, takie jak chwyt pęsetowy, a nie proste chwyty. Zrozumienie, że rozwój motoryczny jest procesem sekwencyjnym, jest kluczowe. Każdy etap buduje na fundamentach wcześniej nabytych umiejętności. Błędem jest także zakładanie, że rozwój motoryczny jest jednostajny dla wszystkich dzieci, podczas gdy każde dziecko rozwija się w swoim tempie, choć istnieją ogólne normy rozwojowe. Te nieprawidłowe odpowiedzi mogą prowadzić do frustracji rodziców i opiekunów, dlatego istotne jest, aby być świadomym standardów rozwoju oraz wspierać dzieci w odpowiednich fazach ich życia, dostosowując zabawki i aktywności do ich aktualnych możliwości.