Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Prawidłowo rozwijające się siedmio-ośmiomiesięczne dziecko posługuje się przede wszystkim chwytem
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź 'nożycowym' jest prawidłowa, ponieważ w wieku siedmiu do ośmiu miesięcy dzieci rozwijają zdolności motoryczne, które pozwalają im na posługiwanie się chwytem nożycowym. Ten rodzaj chwytu polega na używaniu kciuka oraz palca wskazującego do chwytania przedmiotów, co umożliwia dziecku precyzyjniejsze manipulowanie obiektami. W tym etapie rozwoju dzieci wykazują większą kontrolę nad swoimi ruchami, co wspiera ich samodzielność i eksplorację otoczenia. Przykłady zastosowania tego chwytu to chwytanie małych zabawek, jedzenia czy przedmiotów w codziennych interakcjach. Korzystanie z chwytu nożycowego jest istotnym krokiem w rozwoju umiejętności motorycznych, co jest zgodne z zaleceniami specjalistów zajmujących się rozwojem dzieci. Praktyczne zauważenie, jak dziecko przechodzi od chwytu dłoniowego prostego do nożycowego, może być dla rodziców i opiekunów ważnym wskaźnikiem postępów w rozwoju ich pociechy.
Wybór chwytu nakrywkowego, dłoniowego prostego czy pęsetowego nie oddaje rzeczywistego etapu rozwoju motorycznego, który obserwowany jest u dzieci w wieku siedmiu do ośmiu miesięcy. Chwyt nakrywkowy, polegający na chwytaniu przedmiotów przy użyciu otwartej dłoni, jest istotny, ale dominujący w wcześniejszych etapach rozwoju, zazwyczaj w okolicach piątego miesiąca życia. Dzieci w tym wieku zaczynają rozwijać bardziej złożone umiejętności, a chwyt dłoniowy prosty, gdzie wszystkie palce są używane jednocześnie, również nie jest zgodny z ich aktualnym rozwojem, ponieważ nie pozwala na precyzyjne manipulowanie przedmiotami. Z kolei chwyt pęsetowy, który polega na używaniu kciuka i palca wskazującego do chwytania małych obiektów, jest umiejętnością, która rozwija się znacznie później, zazwyczaj w okolicach pierwszego roku życia. Błędne odpowiedzi wynikają z nieporozumienia na temat faz rozwoju motorycznego dziecka, co może prowadzić do niewłaściwych założeń o zdolnościach dziecka. Dzieci w tym wieku są w kluczowej fazie rozwoju koordynacji ręka-oko, co powinno być uwzględnione podczas oceny ich umiejętności chwytania. Zrozumienie tych etapów jest istotne w kontekście stymulowania dalszego rozwoju motorycznego oraz wspierania dzieci w odkrywaniu ich umiejętności.