Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Realizowanie w pracy wychowawczej z dziećmi zasady konkretu wymaga zastosowania przez opiekunkę metody
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź 'oglądu' jest prawidłowa, ponieważ zasada konkretu w pracy wychowawczej z dziećmi wymaga od opiekunki zwrócenia uwagi na konkretne obiekty, sytuacje oraz doświadczenia, które są bezpośrednio zrozumiałe dla dzieci. Metoda oglądu polega na dostarczaniu dzieciom bodźców wizualnych i umożliwieniu im bezpośredniego kontaktu z przedmiotami i sytuacjami. Dzięki temu dzieci mogą lepiej przyswajać wiedzę, ponieważ opierają się na realnych doświadczeniach, co zwiększa ich zaangażowanie w proces uczenia się. Przykładem zastosowania tej metody może być organizowanie zajęć, w których dzieci obserwują i badają różne materiały przyrodnicze, takie jak liście czy kamienie, co pozwala im na rozwijanie umiejętności poznawczych oraz sensorycznych. Zgodnie z najlepszymi praktykami w pedagogice, metoda oglądu jest fundamentem wielu programów edukacyjnych, które kładą nacisk na naukę przez doświadczanie i odkrywanie.
Wybór odpowiedzi związanych z rozgromadzaniem, stopniowaniem trudności oraz przemiennością zabaw nie odpowiada zasadzie konkretu w pracy wychowawczej. Metoda rozgromadzania, choć może odnosić się do grupowania informacji czy zadań, nie koncentruje się na bezpośrednim doświadczeniu oraz obserwacji, które są kluczowe dla przyswajania wiedzy u dzieci. Z kolei stopniowanie trudności, mimo że jest techniką stosowaną w edukacji, polega na wprowadzaniu coraz bardziej skomplikowanych zadań, a nie na podawaniu konkretnych przykładów czy rzeczy, które dzieci mogą zobaczyć i dotknąć. Przemienność zabaw odnosi się do różnorodności form aktywności, co może być korzystne, jednak nie jest to podejście, które skupia się na konkretach, co jest niezbędne w pracy z dziećmi. W kontekście edukacji wczesnoszkolnej, ważne jest, aby wykorzystywać metody, które opierają się na bezpośrednich doświadczeniach, co stanowi fundament rozwoju poznawczego dzieci. Błędne myślenie w tym zakresie może wynikać z niepełnego zrozumienia znaczenia konkretności w procesie wychowawczym i edukacyjnym, gdzie ważne jest, aby dzieci mogły uczyć się poprzez obserwację i interakcję z otaczającym je światem.