Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Rozwojowi obrazu własnej osoby i przejawom poczucia "ja" u prawidłowo rozwijającego się dziecka w drugim roku życia służą zabawy
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź 'w rozpoznawanie siebie w lustrze' jest poprawna, ponieważ jest kluczowym elementem rozwoju samoświadomości u dziecka w wieku dwóch lat. W tym okresie dzieci zaczynają dostrzegać różnice między sobą a innymi, co jest podstawą dla dalszego rozwoju ich poczucia 'ja'. Obserwacja własnego odbicia w lustrze jest pierwszym krokiem do zrozumienia, że są odrębnymi jednostkami. W praktyce, zabawy angażujące lustra mogą być wykorzystywane przez rodziców i opiekunów, aby wspierać rozwój emocjonalny i społeczny dzieci. Pomocne mogą być różne gry, takie jak naśladowanie ruchów, które dziecko widzi w lustrze, co nie tylko rozwija umiejętności motoryczne, ale również sprzyja rozwojowi poczucia tożsamości. W psychologii rozwojowej uznaje się tę umiejętność jako kluczową dla socjalizacji, co jest potwierdzone w literaturze naukowej dotyczącej wczesnego rozwoju dzieci. Odpowiednie wsparcie i stymulacja w tym zakresie mogą przynieść wymierne efekty w przyszłości, podnosząc kompetencje społeczne i umiejętności komunikacyjne dziecka.
Wybór zabawy w szukanie schowanego przedmiotu, zachęcanie do naśladowania gestów oraz chowanie twarzy pod kołderkę nie przyczynia się w sposób istotny do rozwoju obrazu własnej osoby i poczucia 'ja' u dziecka. Szukanie schowanego przedmiotu to aktywność, która rozwija zdolności poznawcze i umiejętności rozwiązywania problemów, jednak nie wpływa bezpośrednio na to, jak dziecko postrzega samego siebie. Chociaż jest to ważne dla rozwoju intelektualnego, nie przyczynia się do samoidentyfikacji. Naśladowanie gestów, choć korzystne w kontekście nauki interakcji społecznych, nadal nie prowadzi do bezpośredniego rozwoju świadomości własnej tożsamości. Dzieci mogą naśladować ruchy, ale to nie oznacza, że będą w stanie zrozumieć, że są odrębne od innych osób. Chowanie twarzy pod kołderkę jest aktywnością, która może być formą zabawy lub ekspresji emocjonalnej, ale nie wspiera procesów związanych z rozpoznawaniem siebie, co jest kluczowe w tym wieku. Te błędne odpowiedzi mogą wynikać z niepełnego zrozumienia znaczenia samoświadomości w rozwoju dziecka, a także z mylenia różnych aspektów rozwoju psychicznego. Należy podkreślić, że rozpoznawanie siebie w lustrze to fundament do dalszego rozwoju umiejętności interpersonalnych i emocjonalnych, co jest zgodne z aktualnymi standardami i najlepszymi praktykami w dziedzinie psychologii rozwojowej.