Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Utwór muzyczny pt. "Idzie Staś, idzie Jaś" ("Marsz dzieci") opiekunka powinna wykorzystać jako zabawę muzyczno-ruchową z elementami marszu i nauką śpiewu najwcześniej wśród dzieci w drugim półroczu
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź, że utwór muzyczny "Idzie Staś, idzie Jaś" może być wykorzystany w zabawie muzyczno-ruchowej z elementami marszu i nauką śpiewu najwcześniej w trzecim roku życia, jest prawidłowa. W tym okresie dzieci zaczynają rozwijać umiejętności motoryczne, koordynację ruchową oraz zdolności wokalne, co czyni je gotowymi do interakcji z muzyką w bardziej złożony sposób. W drugiej połowie drugiego roku życia dzieci zaczynają naśladować proste ruchy, ale dopiero w trzecim roku życia są w stanie uczestniczyć w zorganizowanych zabawach ruchowych, które wymagają większej synchronizacji i koncentracji. Warto wprowadzać do ich zajęć elementy marszu, ponieważ rozwija to ich poczucie rytmu oraz umiejętności społeczne poprzez współpracę z rówieśnikami. Przykładami zabaw mogą być: tworzenie prostych formacji podczas śpiewu, co dodatkowo wspiera ich rozwój emocjonalny i społeczny. W praktyce warto pamiętać, że dobór repertuaru muzycznego powinien być dostosowany do wieku oraz możliwości dzieci, aby były one w stanie aktywnie uczestniczyć w zabawie i czerpać z niej radość oraz satysfakcję.
Wybór odpowiedzi dotyczących pierwszego, drugiego lub czwartego roku życia jako odpowiedniego okresu do wprowadzenia utworu "Idzie Staś, idzie Jaś" zawiera szereg nieporozumień związanych z rozwojem dziecięcym. W pierwszym roku życia dzieci są w fazie intensywnego rozwoju sensorycznego i motorycznego, ale nie mają jeszcze zdolności do uczestniczenia w skomplikowanych zabawach muzycznych, które wymagają synchronizacji ruchów oraz zrozumienia elementów rytmu. Doskonalenie umiejętności ruchowych, takich jak chodzenie, bieganie czy skakanie, ma miejsce w drugim roku życia, lecz również w tym okresie dzieci mają ograniczone zdolności do skupienia uwagi i koordynacji, co utrudnia im uczestnictwo w zorganizowanych formach zabaw. Z kolei w czwartej dekadzie życia dzieci rozwijają bardziej złożone umiejętności społeczne i emocjonalne, które już pozwalają na bardziej wyrafinowane interakcje z muzyką, ale sugerowanie, że utwór ten może być wprowadzany wcześniej, ignoruje rozwój psychomotoryczny i wymagania dotyczące aktywności ruchowej, które są kluczowe dla efektywnej nauki i zabawy. W związku z tym, aby skutecznie wprowadzać muzykę do zajęć dziecięcych, należy brać pod uwagę ich rozwój na różnych etapach życia i dostosowywać formy aktywności do ich możliwości fizycznych i psychicznych.