Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
W celu doskonalenia sprawności manualnej u dwuletniego dziecka opiekunka powinna zaproponować zabawę polegającą na
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Budowanie z klocków to doskonała forma zabawy, która rozwija sprawność manualną dwuletniego dziecka. W trakcie tej aktywności, maluch angażuje swoje dłonie w chwytanie, łączenie i układanie elementów, co wspiera rozwój motoryki małej. Proces ten wymaga precyzyjnych ruchów palców oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej. Przykładem może być budowanie prostych wież lub figur, co dodatkowo stymuluje kreatywność dziecka oraz jego zdolność do rozwiązywania problemów. Wspierając rozwój dziecka poprzez zabawę z klockami, opiekunowie powinni również zwrócić uwagę na dobór odpowiednich materiałów – klocki powinny być wykonane z bezpiecznych, nietoksycznych materiałów oraz mieć różne kształty i kolory, co dodatkowo pobudza zmysły dziecka i ułatwia naukę rozpoznawania kształtów. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie wczesnej edukacji, które zalecają stymulowanie aktywności manualnych poprzez zabawę.
Chowanie się przed rówieśnikami, bujanie się na huśtawce oraz pokazywanie min to aktywności, które mogą być zabawne, ale nie mają bezpośredniego wpływu na rozwój sprawności manualnej u dwuletnich dzieci. Przykład chowania się przed rówieśnikami opiera się głównie na interakcjach społecznych i emocjonalnych, które skupiają się na rozwoju umiejętności społecznych, a nie na motoryce. Dziecko w tym przypadku nie angażuje precyzyjnych ruchów dłoni ani nie ćwiczy koordynacji. Z kolei bujanie się na huśtawce to forma aktywności ruchowej, która sprzyja rozwojowi motoryki dużej, ale nie rozwija umiejętności manualnych. Doświadczenia związane z równowagą i koordynacją ciała są bardzo ważne, ale nie zastępują one potrzeby ćwiczenia małych grup mięśniowych, które są kluczowe w przypadku zadań manualnych. Pokazywanie min to interakcja, która angażuje mimikę i wyrażanie emocji, ale również nie przyczynia się do rozwoju umiejętności manualnych. Takie myślenie może prowadzić do mylenia różnych obszarów rozwoju dziecka, co skutkuje niewłaściwym doborem aktywności, które powinny być dostosowane do potrzeb rozwojowych dziecka w danym wieku. Kluczowe jest, aby wybierać aktywności, które są zgodne z zaleceniami specjalistów w dziedzinie wczesnej edukacji oraz rozwoju dzieci, które wskazują na znaczenie aktywności manualnych w kontekście ogólnego rozwoju. Warto zatem zwracać uwagę na to, jakie zabawy proponujemy dzieciom, aby wspierać ich rozwój w sposób skuteczny i świadomy.