Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
W celu kształtowania u dzieci w trzecim roku życia umiejętności posługiwania się przedmiotami codziennego użytku, opiekunka powinna zaplanować zabawy
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź "tematyczne" jest poprawna, ponieważ zabawy tematyczne są kluczowym elementem w procesie edukacyjnym dzieci w trzecim roku życia. W tym okresie rozwoju, dzieci są niezwykle ciekawskie i chętnie eksplorują otaczający je świat, a zabawy oparte na konkretnych tematach pomagają im zrozumieć i przyswoić umiejętności posługiwania się przedmiotami codziennego użytku w kontekście ich funkcji. Na przykład, podczas zabawy tematycznej związanej z gotowaniem, dzieci mogą używać plastikowych naczyń oraz sztućców, co pozwala im na praktyczne ćwiczenie umiejętności związanych z manipulacją przedmiotami, a jednocześnie rozwija ich wyobraźnię i kreatywność. Ponadto zabawy tematyczne sprzyjają integracji z rówieśnikami, co wspiera rozwój społeczny i emocjonalny. W ramach dobrych praktyk w edukacji wczesnoszkolnej, kładzie się nacisk na tworzenie takich sytuacji edukacyjnych, które są kontekstualne, angażujące i dostosowane do zainteresowań dzieci, co w znacznym stopniu zwiększa efektywność nauki.
Wybór odpowiedzi dotyczących zabaw ruchowych, ogólnorozwojowych lub twórczych nawiązuje do popularnych podejść w edukacji przedszkolnej, jednak nie odpowiada na specyficzne potrzeby dzieci w wieku trzech lat w kontekście nauki posługiwania się przedmiotami codziennego użytku. Zabawy ruchowe, choć istotne dla rozwoju fizycznego, nie koncentrują się na nauce praktycznych umiejętności związanych z używaniem narzędzi czy innych przedmiotów. Celem takich działań jest przede wszystkim rozwijanie sprawności fizycznej i koordynacji, co, mimo że jest istotne, nie jest priorytetem w kontekście nauki funkcji przedmiotów. Odpowiedzi ogólnorozwojowe mogą obejmować różnorodne aktywności, lecz z perspektywy nauki o przedmiotach codziennego użytku, nie są tak precyzyjne jak zabawy tematyczne, które zapewniają kontekst do nauki poprzez zabawę. W odniesieniu do zabaw twórczych, podczas gdy stymulują one kreatywność, mogą nie dostarczać dzieciom konkretnej wiedzy na temat użycia narzędzi i przedmiotów w codziennym życiu. Kluczowym błędem myślowym jest założenie, że ogólnorozwojowe i twórcze podejścia są wystarczające do nauki umiejętności praktycznych, podczas gdy w rzeczywistości wymagają one skoncentrowania się na konkretnych kontekstach tematycznych, które w sposób bezpośredni uczą dzieci używania przedmiotów w ich codziennych interakcjach.