Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
W celu kształtowania u dzieci w trzecim roku życia umiejętności posługiwania się przedmiotami codziennego użytku opiekunka powinna zaplanować zabawy
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź "tematyczne" jest prawidłowa, ponieważ zabawy tematyczne są skutecznym narzędziem w kształtowaniu umiejętności posługiwania się przedmiotami codziennego użytku u dzieci w trzecim roku życia. Tematyczne zabawy pozwalają dziecku w kontekście konkretnej sytuacji poznawać i wykorzystywać różne przedmioty, co sprzyja rozwojowi ich kompetencji manualnych oraz społecznych. Na przykład, organizując zabawę w sklep, dziecko ma możliwość nie tylko poznawania nazw produktów, ale także nauki odpowiednich zachowań społecznych, takich jak wymiana, współpraca czy rozwiązywanie problemów. Takie podejście wpisuje się w standardy edukacyjne, które podkreślają znaczenie kontekstu i sensowności w nauczaniu. W dobrych praktykach kładzie się nacisk na integrację różnych obszarów rozwoju dziecka, a zabawy tematyczne doskonale łączą aspekty poznawcze, emocjonalne i społeczne. Warto również zwrócić uwagę na to, że takie zabawy można łatwo dostosować do zainteresowań i potrzeb dzieci, co czyni je jeszcze bardziej efektywnymi.
Chociaż odpowiedzi takie jak "twórcze", "ogólnorozwojowe" czy "ruchowe" mogą wydawać się atrakcyjne, nie są one najodpowiedniejszymi metodami w kontekście rozwijania umiejętności posługiwania się przedmiotami codziennego użytku. Zabawy twórcze, choć rozwijają wyobraźnię i kreatywność dziecka, niekoniecznie koncentrują się na praktycznym użyciu przedmiotów. Mogą one pomijać aspekt praktyczny i realny, co jest kluczowe w uczeniu dzieci, jak używać narzędzi i przedmiotów w ich codziennym życiu. Zabawy ogólnorozwojowe, z kolei, to zbyt szerokie podejście, które może nie zapewnić wystarczającej koncentracji na konkretnych umiejętnościach manualnych i poznawczych związanych z przedmiotami codziennego użytku. Ruchowe zabawy są istotne dla rozwoju fizycznego, ale również mogą nie prowadzić bezpośrednio do nauki dotyczącej operowania przedmiotami. Kluczowym błędem w myśleniu jest zbieranie różnych typów zabaw bez uwzględnienia ich konkretnego celu edukacyjnego. W edukacji dziecięcej, zgodnie z zaleceniami takich organizacji jak UNESCO czy OECD, ma to znaczenie, by zabawy były celowe i praktyczne, co w przypadku zabaw tematycznych ma miejsce. Właściwe podejście polega na integrowaniu zabaw w sposób, który promuje naukę poprzez działanie i nawiązywanie do rzeczywistych sytuacji, co jest esencją zabaw tematycznych.