Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
W celu wyciszenia, wzmocnienia i zregenerowania systemu nerwowego małego dziecka, należy podczas zajęć wykorzystać muzykę
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wybór muzyki zawierającej odgłosy przyrody jest najlepszym rozwiązaniem w kontekście wspierania rozwoju i regeneracji systemu nerwowego małego dziecka. Takie dźwięki, jak szum wody, śpiew ptaków czy szelest liści, mają udowodnione działanie kojące i relaksujące. Z perspektywy neurologicznej, naturalne odgłosy stymulują układ limbiczny, który odgrywa kluczową rolę w regulacji emocji i zachowań. Badania wskazują, że takie dźwięki mogą również poprawić koncentrację i obniżyć poziom stresu, co jest szczególnie ważne w przypadku dzieci w wieku przedszkolnym. W praktyce, wykorzystanie nagrań z odgłosami przyrody podczas zajęć może sprzyjać budowaniu harmonijnej atmosfery, ułatwiającej naukę i rozwój. Na przykład, podczas zajęć plastycznych można włączyć muzykę z odgłosami natury, co wspiera kreatywność i skupienie. Wprowadzenie takich dźwięków do codziennych aktywności dzieci stanowi dobre praktyki w pedagogice i terapii, zgodne z zaleceniami ekspertów w dziedzinie rozwoju dzieci.
Muzyka zawierająca dużą ilość tekstu nie jest odpowiednia do wzmocnienia i regeneracji systemu nerwowego małego dziecka. Tekst w muzyce może odciągać uwagę dziecka od innych bodźców, skupiając jego uwagę na słowach zamiast na dźwiękach jako takich. Dzieci w wieku przedszkolnym są w fazie intensywnego rozwoju umiejętności językowych, co może prowadzić do frustracji lub nadmiernego pobudzenia w wyniku próby zrozumienia słów. Podobnie, muzyka utrzymana w szybkim tempie może zwiększać poziom pobudzenia, co jest przeciwwskazane w sytuacjach wymagających wyciszenia. Szybkie rytmy mogą prowadzić do nadmiernej stymulacji, co negatywnie wpłynie na zdolność dziecka do relaksacji i regeneracji. Muzyka w niskiej tonacji, choć może być postrzegana jako bardziej stonowana, również nie jest optymalnym wyborem. Dźwięki o niskim tonie mogą nie dostarczać odpowiedniego spektrum bodźców, które stymulują rozwój słuchowy dziecka. Niepoprawne wnioski często biorą się z niepełnego zrozumienia roli muzyki w edukacji i terapii dzieci. Właściwy wybór dźwięków powinien opierać się na naukowych badaniach, które wskazują na korzyści płynące z naturalnych odgłosów, a także na ich wpływie na samopoczucie i rozwój dzieci.