Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
W czasie zabawy dydaktycznej worek czarodziejski, prowadzonej z prawidłowo rozwijającymi się dziećmi w dwunastym miesiącu życia, do worka należy włożyć
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wybór znanych dziecku przedmiotów jako zawartości worka czarodziejski jest zgodny z teorią rozwoju poznawczego dzieci w pierwszym roku życia. W tym okresie maluchy eksplorują świat głównie przez doświadczenia z przedmiotami, które są im już znane. Zastosowanie znanych przedmiotów w zabawie dydaktycznej wspomaga rozwój umiejętności poznawczych, wzmacnia poczucie bezpieczeństwa i sprzyja nauce przez zabawę. Przykładem może być użycie zabawek, które dziecko już widziało i z którymi miało do czynienia, co umożliwia lepsze zrozumienie i przetwarzanie informacji. Prawidłowe podejście do zabawy dydaktycznej w tym wieku powinno bazować na znanych elementach, gdyż stymuluje to rozwój języka oraz umiejętności społecznych. Może to również sprzyjać integracji sensorycznej, gdyż dzieci uczą się poprzez dotyk, wzrok i dźwięk. Używanie znanych przedmiotów w zabawie, zgodnie z najlepszymi praktykami w edukacji wczesnoszkolnej, stwarza również okazję do rozwijania więzi emocjonalnych między dzieckiem a opiekunem, co jest kluczowe dla zdrowego rozwoju społecznego.
Wybór wielokolorowych obrazków, instrumentów muzycznych czy nowych, nieznanych przedmiotów do worka czarodziejski wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące zasad nauki przez zabawę i rozwoju dziecka w wieku 12 miesięcy. Stosowanie wielokolorowych obrazków może wydawać się atrakcyjne, jednak w rzeczywistości, na tym etapie rozwoju, dzieci lepiej przyswajają informacje, które są dla nich znane. Obrazki, które nie są rozpoznawalne, mogą wprowadzać w zakłopotanie zamiast stymulować ciekawość. Ponadto, instrumenty muzyczne, mimo że mogą być interesujące, w przypadku małych dzieci mogą prowadzić do nadmiaru bodźców, co jest niekorzystne dla ich zdolności do koncentracji oraz przetwarzania informacji. Wprowadzenie nowych, nieznanych przedmiotów również może być kontrproduktywne, gdyż dzieci w tym wieku poszukują stabilności i komfortu, które zapewniają znajome elementy otoczenia. Edukacja wczesnodziecięca zakłada, że dzieci najlepiej uczą się przez interakcje z przedmiotami, które są dla nich znane i bliskie, co sprzyja budowaniu ich pewności siebie oraz umiejętności eksploracyjnych. Dlatego kluczowe jest, aby wybierać przedmioty, które wspierają ich rozwój poprzez znane doświadczenia, a nie nowe i obce bodźce.