Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
W grupie trzylatków, w celu nauczenia dzieci prostych układów tanecznych, opiekunka powinna wprowadzić zabawę muzyczno-ruchową z wykorzystaniem utworu
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź "Krakowiaczek jeden" jest prawidłowa, ponieważ ten utwór charakteryzuje się prostą i łatwo zapamiętywaną melodią oraz rytmem, co czyni go idealnym materiałem do wprowadzenia dzieci w świat tańca. W kontekście nauki układów tanecznych dla trzylatków, kluczowe jest, aby utwór był angażujący i umożliwiał dzieciom swobodne wyrażanie siebie poprzez ruch. "Krakowiaczek jeden" posiada wyraźny rytm i powtarzalne frazy, co sprzyja nauce choreografii, a także sprawia, że dzieci mogą łatwo synchronizować swoje ruchy z muzyką. Dodatkowo, znane i popularne melodie, takie jak ta, wzbudzają w dzieciach pozytywne emocje i chęć do zabawy, co jest istotne w pracy z najmłodszymi. Wprowadzenie takich utworów w zajęciach tanecznych wpisuje się w zalecenia programowe dotyczące edukacji wczesnoszkolnej, które podkreślają znaczenie muzyki i ruchu w holistycznym rozwoju dzieci.
Wybór innych utworów, takich jak "Panie Janie", "Leci, leci osa" czy "Idzie rak", choć mogą być popularne, nie są odpowiednie do nauki prostych układów tanecznych w grupie trzylatków z kilku powodów. "Panie Janie" jest melodią o wolnym tempie, co może ograniczać aktywność ruchową dzieci i sprawić, że wprowadzenie układów tanecznych będzie mniej efektywne. Zbyt wolny rytm może prowadzić do frustracji u dzieci, które potrzebują dynamicznych bodźców do nauki poprzez ruch. Podobnie, "Leci, leci osa" ma zbyt skomplikowaną strukturę melodyczną i rytmiczną, co utrudnia dzieciom zapamiętywanie kroków tanecznych. Ponadto, "Idzie rak" ma charakter bardziej narracyjny niż rytmiczny, co z kolei może nie sprzyjać rozwojowi koordynacji ruchowej, która jest kluczowa w nauce tańca. W kontekście pedagogiki wczesnoszkolnej, istotne jest, aby wykorzystywane materiały muzyczne były dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci, a także stymulowały ich do aktywności fizycznej. Wybór niewłaściwej muzyki może prowadzić do obniżenia motywacji dzieci oraz ograniczenia ich chęci do uczestnictwa w zajęciach tanecznych.