Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
W którym miesiącu życia, prawidłowo rozwijające się dziecko opanowuje umiejętność samodzielnego siadania z pozycji raczkowania?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Umiejętność samodzielnego siadania z pozycji raczkowania jest kluczowym etapem w rozwoju ruchowym dziecka. W 9. miesiącu życia, większość dzieci zaczyna wykazywać zdolności do przechodzenia z pozycji na czworakach do siedzenia. Rozwój ten jest wynikiem wzmacniania mięśni core, które są odpowiedzialne za stabilizację ciała. W tym okresie, dzieci zaczynają również experimentować z równowagą, co przekłada się na ich zdolność do siadania. Przykładowo, dziecko może przesiadać się z pozycji czworaczej na siedzącą poprzez przetoczenie się na bok, co jest naturalnym zachowaniem. Zgodnie z normami rozwoju psychomotorycznego, takimi jak te określone przez WHO, umiejętność siadania jest często obserwowana w okolicach 9. miesiąca. Warto podkreślić, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie, jednak ogólne zasady rozwoju wskazują na ten okres jako kluczowy. Wzmacnianie umiejętności motorycznych poprzez zabawę, taką jak turlanie piłki, może wspierać rozwój tej umiejętności.
Rozwój ruchowy dziecka jest złożonym procesem, który obejmuje różne etapy w miarę jak dziecko rośnie i rozwija swoje umiejętności. Odpowiedzi sugerujące, że umiejętność siadania z pozycji raczkowania występuje w 12., 6. czy 15. miesiącu życia są nieprecyzyjne i niezgodne z obserwowanymi normami rozwoju dzieci. W przypadku 12. miesiąca, dziecko może być już w stanie stać samodzielnie i robić pierwsze kroki, co wskazuje, że umiejętności siedzenia powinny być już opanowane znacznie wcześniej. Podobnie, w 6. miesiącu życia, dzieci zazwyczaj są na etapie intensywnego rozwijania umiejętności obracania się oraz podnoszenia głowy, a umiejętność siadania z raczkowania jest jeszcze w fazie rozwoju. Z kolei 15. miesiąc to czas, kiedy dziecko powinno już być w pełni sprawne w siadaniu i stawaniu, co oznacza, że odpowiedź ta jest zbyt późna. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków mogą wynikać z niedostatecznej znajomości etapów rozwoju dziecka oraz z braku zrozumienia, jak poszczególne umiejętności motoryczne są ze sobą powiązane. Ważne jest, by rodzice i opiekunowie śledzili rozwój dziecka zgodnie z uznawanymi standardami, co pozwoli na lepsze zrozumienie postępów oraz ewentualnych trudności w rozwoju motorycznym.