Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
W pracy z sześcioletnim dzieckiem z nadruchliwością opiekunka powinna przede wszystkim
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Ustalenie czytelnego systemu zasad obowiązujących podczas zajęć jest kluczowe w pracy z dziećmi z nadruchliwością. Takie podejście pozwala na stworzenie struktury, która jest dla dziecka zrozumiała i przewidywalna, co może znacznie redukować jego lęk i frustrację. W praktyce można wprowadzić zasady dotyczące długości zajęć, sposobu komunikacji oraz tego, jakie aktywności są dozwolone. Na przykład, wprowadzając zasady dotyczące czasu spędzanego na różnych aktywnościach, można zaplanować cykle, w których dziecko ma czas na ruch, zabawę, a także chwile relaksu. Szkolenia i zasoby z zakresu pedagogiki oraz psychologii dziecięcej podkreślają znaczenie takiej struktury, ponieważ pomaga to dzieciom z nadruchliwością w lepszym radzeniu sobie z emocjami oraz w skupieniu uwagi. Warto także wprowadzać pozytywne wzmocnienia dla przestrzegania zasad, co może dodatkowo motywować dziecko do współpracy.
Podejście do pracy z dzieckiem z nadruchliwością, które polega na nakazaniu mu cichej i spokojnej zabawy, jest mylne, ponieważ ignoruje naturalne potrzeby ruchowe i ekspresyjne dziecka. Dzieci z nadruchliwością często mają trudności z kontrolowaniem swojego poziomu energii i potrzebują aktywności fizycznej, aby móc skupić się na zadaniach. Zmuszanie ich do siedzenia w ciszy może prowadzić do frustracji, które mogą objawiać się jeszcze większą nadruchliwością. Przestrzeń do zabawy również nie powinna być maksymalnie ograniczona; zbyt restrykcyjne środowisko może wywołać u dzieci poczucie klaustrofobii oraz niepokoju, co jest sprzeczne z ich potrzebami. Dobrą praktyką w pracy z dziećmi z tego typu wyzwaniami jest wprowadzenie strategii, które uwzględniają aktywność fizyczną jako część programu zajęć. Należy pamiętać, że zdrowe podejście do zarządzania energią dziecka powinno opierać się na aktywnych oraz angażujących zajęciach, które pozwalają na wykorzystanie jego potencjału oraz na rozwijanie umiejętności społecznych i emocjonalnych w sprzyjającym, zrozumiałym kontekście.