Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
W trosce o prawidłowy rozwój psychomotoryczny dwuletnich, prawidłowo rozwijających się dzieci przebywających w żłobku, opiekunka powinna przede wszystkim
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Organizowanie systematycznych zabaw ruchowych i ćwiczeń podstawowych jest kluczowe dla prawidłowego rozwoju psychomotorycznego dwuletnich dzieci. W tym etapie rozwoju, dzieci wykazują naturalną chęć do eksploracji i zabawy, co wspiera ich umiejętności motoryczne, społeczne oraz emocjonalne. Zgodnie z teorią rozwoju dziecka, zabawa stanowi fundament nauki i kształtowania umiejętności. Przykłady takich aktywności mogą obejmować zabawy w bieganie, skakanie, turlanie się, a także proste gry zespołowe, które promują zarówno ruch, jak i interakcje społeczne. Systematyczność tych zajęć, zgodna z zaleceniami specjalistów w dziedzinie pedagogiki wczesnoszkolnej, sprzyja stabilizacji emocjonalnej dzieci oraz ich lepszemu przystosowaniu do grupy. Warto również zauważyć, że regularne ćwiczenia ruchowe przyczyniają się do poprawy koordynacji, równowagi oraz ogólnej sprawności fizycznej, co jest szczególnie istotne w okresie intensywnego rozwoju ruchowego.
Wymaganie od dzieci precyzyjnego wykonywania ćwiczeń ruchowych jest nieodpowiednie, ponieważ takie podejście może ograniczać naturalną chęć do zabawy i eksploracji, co jest kluczowe w tym etapie rozwoju. Dwuletnie dzieci są w fazie, w której ich umiejętności motoryczne wciąż się rozwijają, a zbyt surowe normy dotyczące precyzji mogą prowadzić do frustracji i obniżenia ich motywacji do aktywności fizycznej. Praktyka pokazuje, że dzieci uczą się przez zabawę, a nie przez sztywne reguły. Kolejny błąd to hamowanie spontanicznej chęci do zabawy ruchowej w momencie, gdy dzieci są zmęczone. Zamiast tego, opiekunka powinna obserwować dzieci i dostosować intensywność zajęć do ich aktualnego poziomu energii, co sprzyja ich bezpieczeństwu oraz dobrostanowi emocjonalnemu. Organizowanie ćwiczeń porannych składających się z co najmniej dziewięciu nowych ćwiczeń również nie jest zalecane. Taka liczba nowych aktywności może przytłoczyć dzieci, prowadząc do chaosu i braku zainteresowania. W pedagogice wczesnoszkolnej promuje się podejście, które integruje znane dzieciom zabawy z nowymi, co pozwala na rozwijanie umiejętności w sposób naturalny i płynny. Dlatego istotne jest, aby opiekunka koncentrowała się na systematycznym wprowadzaniu zabaw ruchowych, które angażują dzieci w sposób radosny i twórczy, sprzyjając ich całościowemu rozwojowi.