Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Zabawa typu "berek" zaliczana jest do grupy zabaw
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź 'bieżnych' jest prawidłowa, ponieważ zabawa typu 'berek' jest klasyfikowana jako aktywność fizyczna, która angażuje uczestników w intensywny ruch oraz bieganie. W 'berka' jedna osoba (berek) stara się złapać pozostałych graczy, co wymaga od wszystkich ciągłego poruszania się, zmiany kierunku i przyspieszania, a zatem jest to doskonały przykład zabawy bieżnej. Zabawy bieżne są istotnym elementem w programach edukacji fizycznej, ponieważ pomagają rozwijać koordynację, zwinność oraz wytrzymałość. Przykłady innych zabaw bieżnych obejmują 'gonitwę' czy 'cichą zabawę'. Takie aktywności są zgodne z zaleceniami dotyczących aktywności fizycznej dla dzieci, które podkreślają potrzebę regularnego ruchu oraz zabawy na świeżym powietrzu w celu wspierania zdrowego rozwoju fizycznego i społecznego.
Zabawa typu 'berek' nie może być klasyfikowana jako aktywność z elementami rzutu, chwytu i celowania. Te elementy są charakterystyczne dla gier zespołowych takich jak koszykówka czy piłka nożna, gdzie celem jest rzucenie piłki do kosza lub wstrzelenie jej do bramki. W przypadku 'berka' nie ma interakcji z przedmiotem, co czyni tę odpowiedź nieodpowiednią. Nie można również uznać 'berka' za zabawę z elementami krycia się i tropienia, ponieważ w tej zabawie dominującą rolą jest bezpośredni bieg i unikanie być złapanym, a nie strategia ukrywania się czy śledzenia. Krycie się i tropienie mogą być bardziej związane z grami takimi jak 'chowanego', gdzie celem jest ukrycie się przed innymi graczami. Z kolei zabawy porządkowe, takie jak 'stojący', skupiają się na organizacji i dyscyplinie w grupie, co również nie odpowiada charakterystyce 'berka'. Właściwe zrozumienie klasyfikacji zabaw jest kluczowe dla skutecznego planowania zajęć wychowania fizycznego, które powinny być dostosowane do poziomu sprawności fizycznej uczestników oraz ich zainteresowań. Kluczowe jest, aby nauczyciele i organizatorzy zajęć umieli właściwie klasyfikować aktywności w celu maksymalizacji korzyści zdrowotnych i społecznych z uczestnictwa w zabawach ruchowych.