Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Zabawa w a-kuku u pięciomiesięcznego dziecka sprzyja głównie
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Zabawa w a-kuku, znana również jako chowanie i odkrywanie, ma kluczowe znaczenie dla rozwoju pamięci i orientacji przestrzennej u pięciomiesięcznych dzieci. W tym wieku, dzieci zaczynają rozwijać swoje umiejętności poznawcze, a zabawy takie jak a-kuku pomagają im zrozumieć koncept stałości obiektów. Obserwując, jak rodzic czy opiekun chowa się lub zasłania, dziecko uczy się, że przedmioty i osoby mogą istnieć nawet wtedy, gdy nie są widoczne. To z kolei stymuluje rozwój ich pamięci. Orientacja przestrzenna natomiast polega na umiejętności postrzegania siebie w przestrzeni oraz rozumienia relacji pomiędzy obiektami. W ramach zabawy dziecko uczy się, jak poruszać się w swoim otoczeniu, co sprzyja nie tylko rozwojowi fizycznemu, ale również kognitywnemu. Dlatego też a-kuku jest nie tylko przyjemną zabawą, ale również cennym narzędziem wspierającym rozwój dziecka w kluczowych obszarach jego życia.
Wybór odpowiedzi dotyczącej stymulacji rozwoju grafomotoryki jest nieadekwatny, ponieważ w wieku pięciu miesięcy dzieci dopiero zaczynają rozwijać swoje zdolności manualne. Grafomotoryka, związana z umiejętnościami pisania i rysowania, nie jest jeszcze rozwinięta na tym etapie życia, a aktywności skupiające się na precyzyjnych ruchach rąk są bardziej właściwe dla starszych dzieci. Kolejna odpowiedź wskazująca na rozwój słuchu fonematycznego i muzycznego także nie jest właściwa, ponieważ w tym wieku dzieci głównie rozwijają swoje umiejętności komunikacyjne poprzez obserwację i naśladowanie, a nie poprzez bardziej złożone analizy dźwięków. Rozwój pamięci oraz orientacji przestrzennej jest kluczowy i najbardziej odpowiedni w kontekście tej zabawy. Wreszcie, odpowiedź dotycząca stymulacji układu oddechowego jest myląca, ponieważ układ oddechowy nie jest bezpośrednio aktywowany przez zabawy takie jak a-kuku; aktywności fizyczne, które angażują oddech, mają miejsce w późniejszym etapie, kiedy dziecko zaczyna biegać i skakać. W rezultacie, wszystkie te odpowiedzi pomijają istotne aspekty rozwoju dziecka, koncentrując się na umiejętnościach, które nie są na tym etapie życia kluczowe, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków.