Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Zabawa w łowienie rybek, polegająca na nawlekaniu makaronu na słomkę u 3-letniego dziecka doskonali głównie
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź 'motorykę małą' jest prawidłowa, ponieważ zabawa w 'łowienie rybek' polega na precyzyjnym chwytaniu makaronu i nawlekaniu go na słomkę, co angażuje drobne mięśnie rąk i palców dziecka. Rozwój motoryki małej jest kluczowy dla dzieci w wieku przedszkolnym, ponieważ wpływa na ich zdolności manualne, koordynację oraz samodzielne wykonywanie codziennych czynności, jak np. jedzenie czy ubieranie się. Przykłady zastosowania tej umiejętności obejmują rysowanie, wycinanie papieru czy układanie klocków, które są podstawowymi aktywnościami dla dzieci. W kontekście edukacyjnym, warto stosować różnorodne zabawy manualne, które wspierają rozwój motoryczny, takie jak modelowanie z plasteliny, szycie prostych wzorów czy budowanie konstrukcji z różnych materiałów. W praktyce, nauczyciele powinni dostarczać dzieciom szeroki wachlarz materiałów, które stymulują rozwój umiejętności manualnych, co jest zgodne z zaleceniami pedagogicznymi i standardami rozwoju dzieci w tym wieku.
Wybór odpowiedzi związanej z motoryką dużą, wzrokiem czy pamięcią można uznać za nieprawidłowy, gdyż każda z tych odpowiedzi nie odnosi się do specyfiki zadania. Motoryka duża dotyczy większych ruchów ciała, takich jak bieganie czy skakanie, które nie mają zastosowania w kontekście nawlekania makaronu na słomkę. W przypadku zabaw związanych z motoryką dużą, aktywności te koncentrują się na rozwijaniu siły i równowagi, co jest inny aspekt rozwoju ruchowego. Wzrok, choć istotny, w tym kontekście nie jest kluczowym elementem – dzieci uczą się chwytać makaron nie przez samą percepcję wzrokową, ale przez angażowanie swoich rąk, co wykazuje istotność motoryki małej. Co więcej, pamięć, choć ważna w kontekście uczenia się, również nie jest bezpośrednio związana z mechanizmem tej zabawy. Często mylenie tych pojęć wynika z braku zrozumienia różnicy między umiejętnościami fizycznymi a kognitywnymi. Dlatego kluczowe jest skupienie się na rozwojowych aspektach motoryki małej, aby skutecznie wspierać dzieci w ich wszechstronnym rozwoju.