Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Zabawa edukacyjna, rozwijająca zdolność samodzielnego przytaczania treści opowiadania oraz używania liczby mnogiej, powinna być wprowadzona w grupie dzieci
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wprowadzenie zabaw dydaktycznych, które pomagają dzieciom w samodzielnym opowiadaniu historii i korzystaniu z liczby mnogiej, jest super istotne w II półroczu trzeciego roku życia. W tym czasie maluchy zaczynają naprawdę rozwijać swoje umiejętności językowe i poznawcze. Kiedy mają około trzech lat, zaczynają lepiej przetwarzać informacje i rozumieć, co to znaczy liczba pojedyncza, a co liczba mnoga. Na przykład zabawy typu "Opowiedz mi swoją historię" są fantastyczne, bo dzieci mogą dzielić się swoimi doświadczeniami i opisywać różne przedmioty w liczbie mnogiej. To nie tylko zwiększa ich słownictwo, ale też rozwija umiejętności narracyjne. Dodatkowo, w tym wieku maluchy uczą się współpracy i dzielenia się swoimi myślami z innymi dziećmi, co jest ważne dla ich rozwoju społecznego. Dlatego warto wprowadzać takie zabawy w odpowiednim momencie, bo to zgodne z tym, co mówią specjaliści od pedagogiki wczesnoszkolnej, którzy podkreślają, że uczenie się przez zabawę jest kluczowe.
Wykorzystanie zabaw dydaktycznych w I półroczu drugiego roku życia, I półroczu trzeciego roku życia i II półroczu drugiego roku życia nie jest najlepszym pomysłem na rozwijanie umiejętności związanych z opowiadaniem czy używaniem liczby mnogiej. W tych okresach dzieci mają ograniczone możliwości językowe i poznawcze. Przed trzecim rokiem życia, ich zdolność do tworzenia narracji jest na wczesnym etapie, co sprawia, że angażowanie ich w bardziej skomplikowane zabawy może być trudne. Na przykład, w I półroczu drugiego roku życia maluchy często uczą się pojedynczych słów i prostych zdań, więc zabawy z liczbą mnogą mogą być dla nich zbyt wymagające. Ponadto, w I półroczu trzeciego roku życia dzieci mogą jeszcze rozwijać swoje umiejętności komunikacyjne, co sprawia, że takie zabawy narracyjne mogą nie przynosić oczekiwanych efektów. Niezrozumienie, że dzieci w różnych okresach potrzebują odpowiednich zadań, prowadzi do używania nieodpowiednich metod nauczania, które nie spełniają ich rzeczywistych potrzeb. Ważne, żeby dostosowywać formę aktywności do etapu rozwoju dzieci w zgodzie z aktualnymi trendami w pedagogice.