Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Zabawę dydaktyczną, kształtującą umiejętność samodzielnego odtwarzania treści opowiadania oraz posługiwania się liczbą mnogą, należy wprowadzić w grupie dzieci
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wprowadzenie zabaw dydaktycznych, które kształtują umiejętność samodzielnego odtwarzania treści opowiadania oraz posługiwania się liczbą mnogą, jest szczególnie skuteczne w II półroczu trzeciego roku życia, ponieważ w tym okresie dzieci zaczynają osiągać istotny rozwój językowy oraz poznawczy. W wieku około trzech lat, dzieci zyskują zdolność do bardziej złożonego przetwarzania informacji i zaczynają rozumieć różnice między liczbą pojedynczą a mnogą. Przykładowe zabawy, takie jak „Opowiedz mi swoją historię”, mogą być doskonałym sposobem na rozwijanie tych umiejętności. Dzieci mogą opowiadać o swoich doświadczeniach oraz przedstawiać różne obiekty w liczbie mnogiej, co nie tylko wzbogaca ich słownictwo, ale również wspiera zdolności narracyjne. Warto także zauważyć, że w tym wieku dzieci rozwijają umiejętność współpracy i dzielenia się swoimi myślami z rówieśnikami, co sprzyja nauce społecznej. Wprowadzenie tego typu zabaw w odpowiednim czasie jest zgodne z zaleceniami pedagogiki wczesnoszkolnej, które podkreślają znaczenie aktywnego uczenia się poprzez zabawę.
Zastosowanie zabaw dydaktycznych w I półroczu drugiego roku życia, I półroczu trzeciego roku życia oraz II półroczu drugiego roku życia na rozwoju umiejętności związanych z odtwarzaniem treści opowiadania czy posługiwania się liczbą mnogą, nie jest optymalne. W tych okresach dzieci mają ograniczone umiejętności językowe i poznawcze. W wieku poniżej trzech lat, konkretne myślenie oraz zdolność do tworzenia narracji są na wczesnym etapie, co utrudnia skuteczne angażowanie się w bardziej złożone zabawy wymagające odtwarzania treści. Na przykład w I półroczu drugiego roku życia dzieci często koncentrują się na nauce pojedynczych słów i prostych zdań, co może sprawić, że zabawy związane z liczbą mnogą będą dla nich zbyt trudne. Ponadto, w I półroczu trzeciego roku życia dzieci mogą być jeszcze na etapie rozwoju umiejętności związanych z komunikacją oraz interakcjami społecznymi, co sprawia, że angażowanie ich w zabawy narracyjne może być mało efektywne. Niezrozumienie, że dzieci w różnym wieku potrzebują odpowiednich do ich rozwoju zadań, prowadzi do stosowania nieadekwatnych metod dydaktycznych, które nie wspierają ich rzeczywistych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych. Kluczowe jest, aby dostosowywać formy aktywności do etapu rozwoju dzieci zgodnie z aktualnymi trendami w pedagogice oraz badaniami nad rozwojem dziecka.