Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Zadaniem 3-letniego dziecka jest zaprezentowanie Jak klekocze bocian i odtworzenie tego dźwięku z użyciem kołatki. Zajęcia te rozwijają u dziecka przede wszystkim
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź wskazująca na improwizację instrumentalną jest poprawna, ponieważ zajęcia z wykorzystaniem kołatki, mające na celu odtworzenie dźwięku klekotu bociana, stawiają na pierwszym miejscu umiejętność tworzenia dźwięków za pomocą instrumentu. Improwizacja instrumentalna to proces, w którym dzieci uczą się wykorzystywać różne narzędzia do ekspresji muzycznej, co rozwija ich umiejętności słuchowe i kreatywność. Umożliwia to dzieciom eksplorację dźwięków w sposób, który jest zarówno zabawny, jak i edukacyjny. Przykłady zastosowania tej umiejętności obejmują tworzenie własnych melodii oraz różnorodnych efektów dźwiękowych w czasie zabaw muzycznych, co wspiera ich rozwój poznawczy oraz emocjonalny. W kontekście programów edukacyjnych, improwizacja instrumentalna znajduje swoje miejsce w standardach muzycznej edukacji, gdzie kładzie się nacisk na rozwijanie wyobraźni muzycznej i eksperymentowanie z dźwiękiem.
Zajęcia, w których dziecko ma zaprezentować dźwięk klekotu bociana, mogą być mylnie interpretowane jako rozwijające inne umiejętności, takie jak swobodna rytmizacja tekstu czy improwizacja wokalna. Swobodna rytmizacja tekstu słyszanego odnosi się do umiejętności dostosowywania rytmu do tekstu, co wymaga zrozumienia struktury języka i jego akcentów. Odtwarzanie dźwięku, jak w tym przypadku, nie wymaga znajomości rytmu tekstu, lecz polega na efekcie dźwiękowym stworzonym za pomocą instrumentu. Natomiast improwizacja wokalna koncentruje się na wydobywaniu dźwięków głosem, podczas gdy w tym przypadku dziecko pracuje z instrumentem, a nie z głosem. Zrozumienie tej różnicy jest kluczowe dla poprawnego rozpoznania, jakie umiejętności są rozwijane. Kolejną nieprawidłowością jest sugerowanie, że zajęcia te mogą wspierać swobodną ekspresję ruchową w zakresie motoryki dużej. Chociaż ruch jest ważnym elementem rozwoju dziecka, w kontekście tej aktywności, kluczowym aspektem jest dźwięk i jego instrumentacyjne przedstawienie, a nie ruch samego ciała. Rozwój motoryki dużej wiąże się z różnorodnymi formami aktywności fizycznej, które nie mają bezpośredniego związku z odtwarzaniem dźwięków za pomocą kołatki. Właściwe zrozumienie tych koncepcji jest niezbędne do właściwej interpretacji celów edukacyjnych i rozwojowych w kontekście zajęć muzycznych.