Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Zajęcia plastyczne, podczas których do gniecenia, ugniatania i rwania na kawałki wykorzystuje się plastelinę, opiekunka może zaplanować w pracy z dziećmi najwcześniej
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wybór opcji IV kwartal 2. roku życia jako właściwej odpowiedzi jest uzasadniony rozwojem umiejętności manualnych dzieci w tym okresie. W drugim roku życia, dzieci zaczynają intensywnie eksplorować świat zmysłami, a ich zdolności motoryczne stają się bardziej wyrafinowane. Gniecenie, ugniatanie i rwanie plasteliny to działania, które wspierają rozwój małej motoryki, co jest kluczowe dla dalszego rozwoju umiejętności rysunkowych i manualnych. W praktyce, opiekunka może zaplanować zajęcia, podczas których dzieci będą tworzyć proste formy, takie jak kulki czy wałki, co dodatkowo stymuluje ich kreatywność i wyobraźnię. Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi edukacji wczesnoszkolnej, takie zabawy plastyczne są nie tylko formą ekspresji artystycznej, ale również sposobem na rozwijanie zdolności społecznych, gdyż dzieci często pracują w grupach, ucząc się współpracy i dzielenia się materiałami. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie pedagogiki, które zalecają włączenie różnorodnych form aktywności artystycznej od najmłodszych lat.
Wybór odpowiedzi dotyczących późniejszych kwartałów życia dziecka nie uwzględnia kluczowych aspektów rozwoju psychomotorycznego, które są fundamentalne dla prawidłowego przebiegu edukacji plastycznej. W IV kwartale 4. roku życia dzieci są już na etapie, w którym ich umiejętności motoryczne są znacznie bardziej rozwinięte, co umożliwia im bardziej złożone formy artystyczne, lecz nie oznacza to, że w tym czasie powinny zaczynać zabawy związane z plasteliną. Umiejętności manualne, które obejmują takie działania jak gniecenie i ugniatanie, są kluczowe w pierwszych latach życia i stanowią fundament, na którym dzieci budują swoje zdolności do tworzenia bardziej skomplikowanych form. Opóźnienie w wprowadzeniu takich zajęć może prowadzić do stagnacji w rozwoju motoryki oraz kreatywności. Odpowiedzi odnoszące się do IV kwartału 1. i 3. roku życia również pomijają istotne etapy rozwoju, w których dzieci są wystarczająco zdolne do manipulacji plasteliną. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że na późniejszych etapach życia dzieci będą lepiej przygotowane do takich aktywności, podczas gdy w rzeczywistości wcześniejsze wprowadzenie odpowiednich bodźców i aktywności plastycznych jest kluczowe dla ich rozwoju. Edukacja plastyczna w odpowiednim czasie wspomaga nie tylko zdolności manualne, ale również rozwija wyobraźnię i kreatywność, co jest niezbędne w późniejszych etapach nauki, dlatego ważne jest, aby zajęcia plastyczne były wprowadzane odpowiednio wcześnie.