Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Zajęcia plastyczne, polegające na lepieniu z masy solnej lub plasteliny, opiekunka powinna wprowadzić podczas zabaw z dziećmi najwcześniej
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wprowadzenie zajęć plastycznych, takich jak lepienie z masy solnej czy plasteliny, podczas II półrocza drugiego roku życia jest zgodne z rozwojowym podejściem do edukacji wczesnoszkolnej. W tym okresie dzieci zaczynają rozwijać swoje umiejętności motoryczne oraz zdolności sensoryczne, co jest kluczowe dla dalszego rozwoju ich kreatywności. Zajęcia plastyczne umożliwiają dzieciom eksplorację materiałów, co jest niezbędne do nauki o fakturze, kształcie i kolorze. Wprowadzenie takich aktywności w tym okresie przyczynia się również do rozwoju umiejętności społecznych, gdyż dzieci uczą się współpracy i komunikacji w grupie. Ponadto, zgodnie z zaleceniami instytucji zajmujących się edukacją wczesnoszkolną, takie formy aktywności powinny być regularnie stosowane, aby wspierać rozwój dziecka na różnych płaszczyznach. W praktyce oznacza to, że podczas zajęć plastycznych nauczyciel powinien wykorzystywać różnorodne techniki pracy, aby dostosować się do potrzeb dzieci, stymulując ich zainteresowania i rozwijając ich zdolności artystyczne.
Wybór niewłaściwego momentu na wprowadzenie zajęć plastycznych w edukacji wczesnoszkolnej może prowadzić do wielu niepożądanych skutków. Mówiąc o II półroczu trzeciego roku życia, należy zwrócić uwagę na to, że w tym czasie dzieci są już bardziej zaawansowane w swoich umiejętnościach motorycznych, co oznacza, że mogłyby mieć inne potrzeby, które nie zostaną zaspokojone, jeśli zajęcia plastyczne zostaną wprowadzone w późniejszym okresie. W kontekście wczesnej edukacji, ważne jest, aby nauczyciele rozumieli, że każde dziecko rozwija się w swoim własnym tempie, ale ogólne ramy czasowe, w których dzieci są gotowe na konkretne formy aktywności, są oparte na badaniach i doświadczeniach pedagogicznych. Podobnie, wprowadzenie zajęć w I półroczu drugiego roku życia, mimo że może wydawać się atrakcyjne, jest zbyt wczesne, ponieważ dzieci w tym okresie mogą jeszcze nie posiadać wystarczających umiejętności do manipulacji materiałami plastycznymi, co może prowadzić do frustracji. Dlatego też kluczowe jest, aby zajęcia plastyczne były wprowadzane w odpowiednim momencie rozwoju dziecka, co pozwoli na pełne wykorzystanie potencjału kreatywnego i zapewnienie pozytywnych doświadczeń edukacyjnych.