Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Zajęcia plastyczne polegające na malowaniu rękami najwcześniej można wprowadzić podczas zabaw z dziećmi
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź mówiąca o wprowadzeniu zajęć plastycznych, polegających na malowaniu rękami, w I kwartale drugiego roku życia jest zgodna z zaleceniami rozwojowymi dla dzieci w tym okresie. W tym czasie dzieci rozwijają zdolności motoryczne, a także zaczynają eksplorować różnorodne materiały. Malowanie rękami stymuluje ich kreatywność oraz umożliwia rozwój sensoryczny. Ręczne malowanie nie tylko angażuje zmysły, ale także sprzyja wyrażaniu emocji i myśli poprzez sztukę. Oprócz tego, aktywność ta wspiera rozwój koordynacji ręka-oko, co jest kluczowe dla dalszego rozwoju umiejętności manualnych. Warto wprowadzać takie zajęcia w formie zabawy, zachęcając dzieci do swobodnego eksperymentowania z kolorami i kształtami. Dobrą praktyką jest także stosowanie materiałów nietoksycznych, co zapewnia bezpieczeństwo podczas zabawy. Takie działania są zgodne z wytycznymi dotyczącymi edukacji przedszkolnej, które podkreślają znaczenie twórczości i zabawy w procesie nauki.
Wybór odpowiedzi wskazujących na późniejsze okresy, takie jak IV kwartał drugiego lub III roku życia, może wynikać z przekonania, że dzieci w tym wieku powinny być bardziej zaawansowane w swoich umiejętnościach plastycznych. Jednak jest to błędne rozumienie rozwoju dziecka. W rzeczywistości, malowanie rękami jest formą ekspresji, która powinna być wprowadzana na wcześniejszym etapie, aby wspierać naturalne skłonności dzieci do eksploracji i twórczości. Oczekiwanie, że dzieci w wieku 2-3 lat będą potrafiły w pełni kontrolować pędzel lub narzędzie malarskie, jest nieadekwatne, ponieważ ich zdolności motoryczne wciąż się rozwijają. Dzieci uczą się poprzez zabawę, a wprowadzenie zajęć plastycznych w odpowiednim czasie pozwala im na swobodne wyrażanie siebie, co jest fundamentalne dla ich rozwoju emocjonalnego i społecznego. Ponadto, odniesienie do późniejszych kwartałów może prowadzić do zaniechania wczesnej stymulacji kreatywności, co jest niezgodne z nowoczesnymi metodami edukacyjnymi, które promują aktywne uczestnictwo dzieci w różnorodnych formach sztuki od najwcześniejszego wieku. Również normy rozwoju psychomotorycznego wskazują, że dzieci w wieku około 18 miesięcy już zyskują zdolności do manipulowania przedmiotami w sposób umożliwiający im zabawę w malowanie.