Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Zajęcia plastyczne, polegające na ugniataniu masy solnej lub plasteliny, należy wprowadzić podczas zabaw z dziećmi
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Zajęcia plastyczne, takie jak ugniatanie masy solnej lub plasteliny, są niezwykle ważne w kontekście rozwoju dziecka, szczególnie w IV kwartale drugiego roku życia. W tym okresie maluchy zaczynają rozwijać swoje zdolności motoryczne oraz zdolności do wyrażania siebie poprzez sztukę. Ugniatanie masy solnej czy plasteliny wspiera rozwój małej motoryki, gdyż angażuje palce, dłonie oraz nadgarstki. Dzieci uczą się także o teksturze, kształcie i kolorze, co przyczynia się do ich percepcji sensorycznej. Wprowadzenie takich zajęć w tym czasie jest zgodne z zaleceniami pedagogiki wczesnoszkolnej, która podkreśla znaczenie zabawy w naukę. Przykładowo, podczas takich zajęć dzieci mogą tworzyć proste formy i kształty, co nie tylko rozwija ich wyobraźnię, ale również uczy cierpliwości i koncentracji. Zajęcia te są zgodne z założeniami podstawy programowej dla przedszkoli, która akcentuje rolę aktywności plastycznych w wszechstronnym rozwoju dziecka.
Wybór zajęć plastycznych w IV kwartale trzeciego roku życia, I kwartale drugiego roku życia, czy III kwartale trzeciego roku życia nie jest optymalny z perspektywy rozwoju dziecka. W przypadku IV kwartału trzeciego roku życia, dzieci są bardziej rozwinięte pod względem zdolności motorycznych i oczekują bardziej skomplikowanych zadań, co może prowadzić do frustracji, jeśli wprowadza się je w zbyt wczesnym etapie. Z kolei I kwartał drugiego roku życia to czas, kiedy dzieci są jeszcze w fazie eksploracji podstawowych umiejętności manualnych. Zajęcia plastyczne, które wymagają precyzyjnego ugniatania, mogą być dla nich zbyt trudne, co ograniczy ich chęć do uczestnictwa w takich aktywnościach. III kwartał trzeciego roku życia może wydawać się odpowiedni, ale dzieci w tym wieku mogą już mieć inne zainteresowania i preferencje, co sprawia, że takie zajęcia mogą być mniej atrakcyjne. Wprowadzenie plasteliny lub masy solnej odpowiednio wcześniej, w IV kwartale drugiego roku życia, stwarza dzieciom możliwość bezpiecznej eksploracji, a także rozwijania ich zdolności manualnych, co jest fundamentem dla dalszego rozwoju kreatywności. Kluczowe jest, aby zajęcia plastyczne były dostosowane do etapu rozwoju dziecka, co podkreśla znaczenie obserwacji i znajomości etapu rozwoju wprowadzanych aktywności.