Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Zaleca się, aby zorganizowane w kółku lub w parach zabawy umuzykalniające, połączone z naśladownictwem ruchów i gestów u prawidłowo rozwijających się dzieci, zacząć wprowadzać od
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Zalecenie, aby zabawy umuzykalniające, w formie kółek lub par, wprowadzać od III kwartału drugiego roku życia, jest oparte na fazach rozwoju dzieci. W tym okresie dzieci wykazują znaczące postępy w zakresie motoryki dużej oraz społecznej, co sprzyja angażowaniu się w interakcje z rówieśnikami. Dzieci w tym wieku zaczynają rozumieć i naśladować ruchy, co jest kluczowe w kontekście zabaw muzycznych, które często łączą rytm z ruchem. Przykładem może być wprowadzenie zabaw takich jak taniec z prostymi gestami czy naśladownictwo, które nie tylko rozwijają umiejętności muzyczne, ale także wspierają rozwój społeczny i emocjonalny. Standardy wczesnej edukacji muzycznej podkreślają rolę muzyki jako narzędzia w nauczaniu umiejętności interpersonalnych oraz kreatywności, co idealnie wpisuje się w tę fazę rozwoju. Warto również zauważyć, że w tym czasie dzieci stają się bardziej spontaniczne w ekspresji, co można wykorzystać w zabawach umuzykalniających.
Wybór odpowiedzi związanych z wczesnym wprowadzeniem zabaw umuzykalniających, jak I kwartał drugiego roku życia czy IV kwartał pierwszego roku życia, oraz zbyt późnym wprowadzeniem, jak II kwartał trzeciego roku życia, oparty jest na niezrozumieniu etapów rozwoju dzieci. W pierwszym roku życia dzieci koncentrują się głównie na podstawowych umiejętnościach, takich jak nawiązywanie kontaktu wzrokowego i rozwój motoryczny, co jest kluczowe dla ich zdolności do interakcji w zabawach umuzykalniających. Wprowadzenie takich zabaw w tym okresie może być przedwczesne, ponieważ dzieci mogą nie być jeszcze gotowe na naśladowanie ruchów i gestów. Z kolei wskazanie II kwartału trzeciego roku życia już jako odpowiedniego momentu na wprowadzenie tych zabaw, nie uwzględnia dynamiki rozwoju. W tym czasie dzieci są już w stanie w pełni uczestniczyć w zabawach, ale przełożenie tego momentu może prowadzić do opóźnienia w ich rozwoju muzycznym. Kluczowe jest zrozumienie, że naśladowanie ruchów i gestów, które są istotne w zabawach umuzykalniających, osiąga szczyt w okresie III kwartału drugiego roku życia, gdy dzieci są bardziej gotowe do eksploracji i eksperymentowania z różnymi formami ekspresji. Dlatego odpowiedzi wskazujące na inne okresy są nieprawidłowe i mogą prowadzić do mniejszych korzyści w zakresie rozwoju umuzykalnienia.